Afvallen boven je 45ste

Afvallen boven je 45ste tips!

Afvallen boven je 45ste, 5 tips! Ben je in de overgang en wil je afvallen, maar gaat dit niet meer zo snel als vroeger? Je bent echt niet de enige! Als je in de overgang komt, gebeurt er namelijk -van-alles- in je lichaam. De één heeft er meer last van dan de ander. Maar wat we heel vaak terughoren, is dat veel vrouwen hun lichaam niet meer herkennen ten opzichte van een aantal jaar terug.

In onze vorige blog ‘Klopt het dat het afvallen moeilijker wordt naarmate we ouder worden?‘ heb je kunnen lezen waardoor het afvallen minder snel gaat. Zo vertraagt je stofwisseling rond je 30ste, ontstaat er een hormonaal disbalans rond je 40ste en als klap op de vuurpijl verandert ook nog even je lichamelijke samenstelling. Het is wat, om vrouw te zijn. Ja toch? Eerst jarenlang die maandelijkse menstruaties, eventueel gevolgd door een zwangerschap(pen), problemen met de zwaartekracht en nu dit 😉 Maar er is nog hoop! We hebben een aantal tips voor je uitgewerkt voor als je wilt afvallen boven je 45ste. LET’S DO IT!

Afvallen boven je 45ste | Tip 1 : Doe aan krachttraining!

Met krachttraining bouw je meer spiermassa op. En hoe meer spiermassa, hoe sneller je stofwisseling en vetverbranding. Dat is wat we willen nu we de 45 zijn gepasseerd en willen afvallen! Dus kies een sport die je leuk vindt waarbij kunt werken aan de opbouw van je spiermassa. Heb je een lage sportmotivatie? Wellicht kan één van onze vrouwelijke Personal trainers iets voor je betekenen. We bieden Personal training aan huis, op je werk of buiten. We zijn jouw stok achter de deur!

Tip 2 : Kijk niet steeds terug, maar vooruit

Het is frustrerend als je steeds terugkijkt naar hoe snel je vroeger afviel en hoe langzaam het afvallen u gaat boven je 45ste. Dus stop met vergelijken en kijk vooruit. Leg de focus op de mogelijkheden die je hebt i.p.v. de confronterende beperkingen. Alles is mindset, dan laten we vooral kijken naar wat wèl werkt. Hierbij is het belangrijk dat je doelen opstelt die haalbaar voor je zijn. Dus kijk eerlijk of jouw verwachtingen reëel zijn ja of nee. “Wat wil je bereiken, wat heb je hiervoor nodig en wat is haalbaar voor je?”

Tip 3 : Wil je afvallen boven je 45ste? Pas je eetpatroon aan!

Voeding heeft een grote invloed op het afvalproces. Het is belangrijk dat je gezond gaat eten. Het is goed om jezelf de vraag te stellen ‘Hoe gezond ik nu eigenlijk?’. Zo zou je van 2 dagen bij kunnen houden wat en wanneer je iets eet en drinkt. Op die manier word je je bewust van je eetpatroon en voedingskeuzes. Meer weten over gezonde voeding? Lees het in onze blog.

Tip 4 : Acceptatie

Misschien ben je al jaren bezig met afvallen en lukt het je maar niet. Door continue anders te willen zijn dan dat je nu bent, wijs je jezelf iedere keer af en zeg je eigenlijk elke keer tegen jezelf dat je nu niet goed genoeg bent. En dat is zonde, want je bent mooi zoals je bent. Met het lichaam dat je nu hebt, op dit moment. Ook als het nu te zwaar is. Accepteer hoe je er nu uitziet en wees lief en mild voor jezelf. Accepteer ook dat je lichaam verandert, maar doe er wel alles aan om zo goed mogelijk voor je zelf te zorgen. En ontspan. Je druk maken en jezelf afwijzen is zonde van je tijd en energie.

Als je wilt afvallen boven je 45ste, is ook hierin je mindset belangrijk. Als je steeds tegen jezelf zegt dat je bijvoorbeeld te dik bent of lelijk, dan is dat je overtuiging. Alles wat je energie geeft, groeit. Er zijn hier veel boeken over te lezen, over een positievere mindset. Bijvoorbeeld van Michael Pilarczyk; Master your mindset. Hij heeft ook een app bedacht ‘Meditation Moments‘.

Tip 5 : Juiste doelstelling opstellen

‘Afvallen’ klinkt vaak als een zwaarbeladen doel voor velen, een ‘moeten’. Waarom zou je je doelstelling niet veranderen? Zoals, ik wil;

  • Meer energie
  • Gezonder gaan eten
  • Meer gaan bewegen
  • Meer tijd voor mezelf
  • Een positievere mindset

Iedere dag biedt mogelijkheden

Besef dat je op elk moment een keuze hebt. Een keuze om te kiezen voor datgene wat goed voor jou en je lichaam voelt. Zoals je in de tips hebt kunnen lezen, speelt voeding een belangrijke rol als je wilt afvallen boven je 45ste. Als jij elke keer een bewuste en verantwoordelijke keuze maakt en hiernaast op je portiegroottes let, zal je lichaam mee veranderen. Of je nu 20 jaar of 45 jaar oud bent. Het verschil is dat het nu wat langzamer gaat, maar als jij gezond gaat eten zal je lichaam daarop reageren. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Het heeft tijd nodig. Gun jezelf die tijd.

Focus je daarom niet op het afvallen en op de snelheid, maar op wat jou blij maakt, wat goed gaat en waar je dankbaar voor bent. Dat is waar het om gaat en niet alleen maar om dat getalletje op de weegschaal. Nog beter is om de weegschaal eens weg te zetten. ‘Zitten je kleding ruimer? Krijg je meer energie? Kijk je met meer zelfvertrouwen in de spiegel?’ Dit is een betere graadmeter dan je weegschaal.

Want wist je bijvoorbeeld dat spiermassa zwaar weegt, waardoor het getalletje op de weegschaal groter kan worden? Jij denkt dan op zo’n moment dat het afvallen niet goed gaat, terwijl je spiermassa misschien juist is toegenomen en je vetpercentage en visceraal vet goed gedaald is?! Daarom meten onze vrouwelijke Personal trainers onze klanten altijd met een Tanita weegschaal wanneer zij zo nu en dan gewogen willen worden. Die kijkt verder dan alleen het lichaamsgewicht en monitort juist de samenstelling van je lichaam. 

Stok achter de deur nodig?
Wij verzorgen Personal training aan huis.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email