Afvallen door gezond te eten

Afvallen door gezond te eten

Heeft gezond eten echt zoveel invloed op afvallen als er gezegd wordt?

Jazeker! Als je graag wilt afvallen, dan is de eerste stap om je voedingspatroon eens onder de loep te nemen. ‘Hoe gezond eet ik nu eigenlijk?’ Als klanten bij ons starten, vragen wij hen altijd om van 2 dagen eens bij te houden wat en wanneer ze iets eten en drinken. Zo worden ze zich bewust van hun eetpatroon. Want vaak wordt er onbewust nog wel eens wat tussendoor gesnoept. Mijn oma zei altijd ‘ieder pondje gaat door het mondje’, daar heeft ze gelijk in gehad. In het algemeen geldt; als je meer eet dan je verbrandt, kom je aan. Daarbij is natuurlijk belangrijk wát je precies eet. 

Daarom geven we onze klanten naast de Personal training aan huis, een GRATIS voedingsadvies. Zo krijgen ze een voedingsschema waarin staat wat ze allemaal kunnen eten als ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Maar ook staan er veel praktische tips en tools in. Zoals bijvoorbeeld een handige boodschappenlijst, tips voor als je uit eten gaat en hulpmiddelen voor het inplannen en voorbereiden van je maaltijden.

Afvallen en eten

Voedsel en drank leveren energie. Dat zit in vet, koolhydraten, eiwit en alcohol. Niet alleen hoeveel je eet is van belang, maar dus ook wát je eet. Beiden hebben invloed op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Als je wilt afvallen, is het goed om zo min mogelijk producten te eten die verkeerde vetten, suiker en alcohol bevatten. Naast gezond eten speelt de mate van beweging, stress en je hormoonbalans een belangrijke rol als je wilt afvallen. Wil je gezonder gaan eten omdat je wilt afvallen? Hierbij 9 tips die jou hopelijk zullen helpen!

Tip 1. Afvallen, door zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten

Eet voeding dat zo min mogelijk bewerkt is als je wilt afvallen. Hieraan wordt namelijk vaak zout, suiker, transvetten en chemicaliën toegevoegd. Eet zoals de natuur het bedoeld heeft. Want verse minimaal bewerkte voeding;

  • Heeft een hogere voedingswaarde
  • Veroorzaakt een langzamere bloedsuikerstijging
  •  Verzadigt beter
  • Je krijgt er bovendien minder kunstmatige toevoegingen mee binnen. Je lichaam heeft ze niet nodig en er is weinig tot niets bekend over de wisselwerking tussen de verschillende E-nummers en de mogelijke stapeleffecten. Volgens Ir. Ralph Moorman moeten we speciaal letten op de E-nummers E621 (verhoogt dooreetfactor), E250 en E210 (mogelijk effect op de darmflora en potentieel kankerverwekkende eigenschappen)

Biologische voeding

Persoonlijk ben ik een voorstander van biologische voeding. Waarom? Omdat;

  • Biologische voeding geen chemische toevoegingen bevatten
  • De grondstoffen niet genetisch gemanipuleerd zijn
  • Er zitten minder bestrijdingsmiddelen in
  • Daarnaast zitten er in biologische groente en fruit meer vitaminen en mineralen terwijl biologisch vlees minder antibiotica bevat.

Dus hoewel biologische producten duurder zijn dan de gewone, krijg je meer voedingswaarde voor je geld!

Tip 2. Eet minder suiker

Kies als je wilt afvallen of gezonder wilt gaan eten, voedingsmiddelen met geen of anders zo min mogelijk suiker. Suiker maakt ons ziek. Bovendien later snelle koolhydraten en suiker onze bloedsuikerspiegel te snel stijgen en dalen. Dit veroorzaakt vermoeidheidsklachten, overgewicht en stimuleert eetbuien. Koolhydraten heb je overigens wel nodig, maar dan wel de langzame variant (met een lage Glycemische Lading). Meer weten? Lees er meer over in onze blog over de macronutriënten.  

Lees etiketten. Wanneer je een etiket leest met suiker als eerste ingrediënt, dan weet je zeker dat een groot deel van dit voedingsmiddel uit suiker bestaat. Hoe verder naar achteren op de ingrediëntenlijst, hoe minder er van een ingredient gebruikt is. Check dus vooral de etiketten, zodat je weet wat je eet. Geloof verder niet meteen de verpakking als erop staat dat er geen suiker aan toegevoegd is. Fabrikanten weten dat consumenten steeds kritischer worden. Zo worden er steeds mooiere schuilnamen bedacht voor suikers. 

Om een goed overzicht te krijgen van schuilnamen van suikers, heeft ‘Puur Suzanne‘ een handige suikerkaart gemaakt. Op die manier herken je alle suikers op het etiket. Het betekent overigens niet dat je al deze suikers moet mijden maar het gaat meer om de bewustwording.

Suikerkaart

Tip 3. Mijd transvetten en geoxideerde vetten

Naast suiker, maken ook transvetten ons dik(ker). Transvetten zitten vooral in bewerkte voedingsproducten zoals koekjes, cake, taartjes. Mijd naast suiker en transvetten ook eten met geoxideerde vetten als je wilt afvallen. Als onverzadigde olie, zoals zonnebloemolie, verhit wordt, ontstaan er schadelijke, geoxideerde vetten. Ralph Moorman adviseert om deze reden dan ook om tijdens het bakken gebruik te maken van biologisch roomboter of kokosolie.

Tip 4. Afvallen? Kies eten met voldoende eiwitten

Afvallen eten eiwitten

Eiwitrijk eten helpt je bij afvallen. Eiwitten zorgen voor de aanmaak van hormonen, ze leveren belangrijke aminozuren en zorgen voor verzadiging. Maar overdrijf de eiwitinname niet, want dat kan uiteindelijke belastend werken voor de nieren. Dierlijke eiwitten zitten o.a. in vis, zoals in zalm en tonijn, maar ook in kwark, rundvlees, kip en kalkoen. Plantaardige eiwitten vind je in zaden, sojabonen of havermout en lupinebonen.

Tip 5. Beperk gluten en zuivel

Veel mensen zijn overgevoelig voor lactose, caseïne of gluten zonder dat ze het weten. Dit is belastend voor het lichaam en kan de darmwerking aantasten wat kan leiden tot problemen met de opname van voedingsstoffen. Eet je helemaal geen brood meer, dan moet je oppassen voor een tekort aan jodium.

Brood bevat hiernaast ook koolhydraten en het wordt vaak zoet belegd. Dat is dan ook de reden dat in ons voedingsadvies in principe geen brood voorkomt. Wil je liever toch brood blijven eten, omdat je bijvoorbeeld niet overgevoelig bent voor gluten? Kies dan de volkoren variant en beleg deze dan gezond. Zoals bijvoorbeeld een gekookt eitje, avocado, een plakje gerookte zalmfilet, kip- of kalkoenfilet of zelfgemaakt hummus.

Tip 6. Alcohol

Alcohol

Misschien voor de hand liggend, maar hoe minder alcohol je drinkt hoe beter. Alcohol bevat namelijk geen voedingswaarde (lege calorieën). Je lichaam kan de energie uit alcohol niet opslaan en wil het zo snel mogelijk weer kwijtraken. Als je wat eet en daarbij alcohol drinkt, gaat je lichaam daarom eerst de calorieën uit de alcohol verbranden en daarna pas de calorieën uit de voedingsmiddelen die je gegeten hebt. Verbrand je de calorieën uit de hapjes niet, bijvoorbeeld omdat je erna gauw gaat slapen, dan sla je deze op als vet. Vooral bij mannen nestelt dat vet zich als eerste rond het middel, waardoor het bekende bierbuikje ontstaat. Dus, wil je afvallen? Kies naast gezond eten tevens voor zo min mogelijk alcohol.

Tip 7. Varieer met je eten als je wilt afvallen

Op die manier krijg je verschillende voedingsstoffen binnen en word je voedingsmiddelen niet zo snel zat. Voor alles geldt; overal waar ‘te’ voor staat is niet goed. Dat geldt voor alcohol, vet en suikerrijk eten, maar bijvoorbeeld ook voor broccoli. Als je iedere dag broccoli zou eten, is dat ook weer niet gezond. Breng om die reden variatie aan in je voedingspatroon en kies dan ook lekker alle kleuren groenten en fruit!

Tip 8 Afvallen? Kies vezelrijk eten!

Vezels zitten in groenten, peulvruchten, fruit, zaden en noten. Dierlijke producten bevatten geen vezels. Vezels;

  • Zorgen voor verzadiging
  • Hebben een positieve invloed op je cholesterol en stoelgang
  • Vezels beschermen je tegen darmkanker
  • Daarnaast houdt het je bloedsuikerniveau stabiel
  • En vezels verlagen de kans op Diabetes type 2

Tip 9. drink voldoende!

Water zonder koolzuur is de gezondste keuze om te drinken als je wilt afvallen. Het gemiddelde advies is om dagelijks 1,5 à 2 liter water verspreid over de dag te drinken. Meer weten waarom voldoende water drinken zo gezond is en nodig is als je wilt afvallen? Lees het in onze blog.

Voedingsadvies LET'S DO IT Personal training

Wil je graag (weer) sporten omdat je bijvoorbeeld je conditie wilt verbeteren of wilt afvallen? Maar heb je een lage sportmotivatie en kun je hierbij wel een stok achter de deur gebruiken? LET’S DO IT verzorgt Personal training aan huis, voor vrouwen door vrouwen. Onze vrouwelijke Personal trainers zijn actief in Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland en Brabant.

Omdat de combinatie van gezond eten en sporten de sleutel tot succes is als je wilt afvallen, leggen we bij LET’S DO IT de focus op Personal training én een gezond eetpatroon. Zo krijg je naast de trainingen een GRATIS voedingsadvies waar je meteen mee aan de slag kunt. Wil jij ook afvallen en kun je daarbij wel een stok achter de deur gebruiken? Wij zullen je ondersteunen en coachen bij het behalen van jouw gezondheidsdoelen. Samen gaan we voor duurzame resultaten. We zijn jouw stok achter de deur!

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email