Afvallen in de overgang

Afvallen in de overgang

Afvallen in de overgang, dat kan voor veel vrouwen knap lastig zijn. De overgang kan dan ook op lichamelijk en psychisch vlak veel met je doen. Zo kan het zijn dat je je lichaam niet meer herkent t.o.v. vroeger, het afvallen steeds moeilijker gaat, je kunt emotionele schommelingen ervaren en daarnaast kun je moeite hebben met het feit dat je vruchtbaarheid verdwijnt. Je komt echt in een andere fase van je leven.

Ik ben dan wel geen hormoonspecialist, maar ik kan wel mijn bevindingen van de afgelopen 13 jaar met jullie delen. Zo hebben wij heel wat vrouwen geholpen bij het afvallen tijdens of na de overgang. In deze blog lees je tevens wat je kunt doen om af te vallen als je in de overgang bent. Een vriend van ons, Ralph Moorman, heeft hier overigens zeer interessante boeken over geschreven, waaronder ‘De hormoonbalans’. 

Wil je afvallen? Jouw hormonen hebben in de overgang hier veel invloed op!

Tijdens de overgang verandert je hormoonbalans. Even kort; hormonen zijn stofjes die je lichaam zelf aanmaakt en allerlei functies van je lichaam regelen en processen beïnvloeden. Hormonen zijn dus van essentieel belang. Hormonen zijn betrokken bij de volgende processen en functies in je lichaam:

  • Voortplanting. Zo zijn de vrouwelijke hormonen betrokken bij menstruatie, zwangerschap en de menopauze of overgang en zijn mannelijke hormonen betrokken bij de productie van spermacellen.
  • Stofwisseling.
  • Groei en ontwikkeling.
  • Spijsvertering.
  • Water- en zouthuishouding.
  • Opslag en verbruik van reserve voedsel.
  • Gedrag, gevoel en emoties. Zo zijn stress en hormonen gekoppeld. Doordat in een ´gevaarlijke´ situatie stresshormonen vrijkomen, ontstaat een ´fight or flight´reactie.
  • Orgaanfuncties.

Afvallen gaat moeilijker omdat je progesteron afneemt in de overgang.

Wanneer je in de overgang bent, veranderen de hoeveelheid en de verhouding van de geslachtshormonen. En dan hebben we het met name over oestrogeen en progesteron. Deze hormoonveranderingen kunnen voor veel klachten zorgen, waaronder gewichtstoename.

Tijdens de overgang (gemiddeld rond je 40ste) zal de hoeveelheid progesteron afnemen. Dit kan invloed hebben op de werking van je schildklier, zo kan deze trager gaan werken. De schildklier heeft invloed op o.a. je stofwisseling en kan er tijdens de overgang voor zorgen dat je moeilijk kunt afvallen en sneller aankomt in gewicht.

In de overgang maak je minder oestrogeen aan wat het afvallen moeilijker maakt

Tijdens de menopauze (rond je 50ste) vermindert het oestrogeen. Hierdoor zal de vetverdeling veranderen. Vaak zie je bij vrouwen vanaf 50 jaar dat ze een dikker buikje krijgen, ook bij vrouwen die altijd slank zijn geweest.

  • De oestrogeenverandering zorgt voor een vertraagde stofwisseling. Dit houdt in dat je calorieverbranding trager wordt.
  • Hiernaast zorgt een lagere oestrogeenspiegel voor meer honger en een lager verzadigingsgevoel

Minder spiermassa

Je wordt vaak wat dikker omdat je spiermassa afneemt. Daarom is het ook zo goed om aan krachttraining te doen als je in de overgang bent. Want hoe meer spiermassa, hoe sneller je stofwisseling en vetverbranding. Lees hier meer over de voordelen van krachttraining tijdens de overgang.

Stress en cortisol

Als je hiernaast ook nog een veel last hebt van stress, zorgt dit voor een verhoogt cortisolgehalte. Deze verhoging veroorzaakt schommelingen in je bloedsuiker. Die bloedsuikerschommelingen zorgen er weer voor dat je veel trek krijgt in snelle koolhydraten. Door inname van veel snelle koolhydraten kom je aan. En raad eens waar die overtollige kilo’s gaan zitten? Juist ja, op je buik! Wil je meer weten over vetverbranding op je buik? Lees het hier.

Afvallen overgang

Wat kan ik doen als ik wil afvallen in de overgang?

 
Tip 1 : Acceptatie

Geef het een plekje dat je lichaam nu eenmaal verandert nu je in de overgang bent. Het is een nieuwe fase in je leven. Geef eraan toe en schaam je er niet voor.

Tip 2 : Voeding

Pak je voedingspatroon aan. Gezonde voeding heeft namelijk echt wel invloed op dit proces. Skip snelle koolhydraten, transvetten en geoxideerde vetten. Eet onbewerkte voeding en lekker veel groenten en genoeg fruit. Varieer in je voeding en maak hierin bewuste keuzes. Je zult merken dat je je er echt beter door zult gaan voelen! Wil je hier meer over weten? Lees onze blog Afvallen door gezond te eten.

Tip 3 : Ga meer bewegen als je wilt afvallen in de overgang

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, kan krachttraining helpen als je wilt afvallen in de overgang. Want met een hogere spiermassa versnel je je vetverbranding en stofwisseling. Kun je hierbij wel een stok achter de deur gebruiken? Wij zijn ruim 13 jaar ervaren in het geven van Personal aan huis, in bijna heel Nederland. Ons team staat voor je klaar! Lees hier meer over onze werkwijze of neem contact met ons op voor het maken van een GRATIS intake.

Tip 4 : Drink voldoende water

Als je ouder wordt, blijven er veel afvallen in je lichaam achter. Drink daarom voldoende water, verspreid over de dag. Op die manier houd je je lichaam schoon. Lees hier waarom water drinken zo belangrijk is als je wilt afvallen in de overgang.

Tip 5 : Ontspanning

Zorg dat je niet teveel stress ervaart en genoeg laadmomenten vindt voor jezelf. Of dat nu lezen is of een wandeling maken, zingen of schrijven. Of is mediteren iets voor jou, of juist Yoga? Doe in ieder geval iets wat jou energie geeft en waar je blij van wordt. En zorg hiernaast dat je voldoende slaapt.

Tip 6 : Hormoontrainer

Lukt het afvallen maar niet nu je in de overgang bent, of heb je echt veel last van lichamelijke en psychische klachten door de overgang? Wellicht kan een hormoontrainer of de vrouwenpoli iets voor je betekenen. Zij zijn hierin gespecialiseerd en kunnen je hopelijk verder helpen.

Kortom

Wil je afvallen in de overgang? Er is zeker iets aan te doen, je zult alleen wel aan de slag moeten. Voldoende bewegen en gezond eten hebben echt een gunstige invloed op het afvalproces. Wil je graag gratis een boodschappenlijst krijgen? Stuur ons dan een PB. We zullen je de boodschappenlijst gratis toesturen, zodat je gauw aan de slag kunt met een gezonder voedingspatroon. Want we hopen dat je gauw weer lekkerder in je vel zit. LET’S DO IT!

Personal trainer aan huis

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email