Vakantiekilo's kwijtraken. Tips

De vakantiekilo’s kwijtraken doe je met deze tips

Vakantiekilo's kwijtraken

Eerst wilden we van de coronakilo’s af, nu zijn het de vakantiekilo’s waar we (extra) mee worstelen. Hoe we eraan komen, dat kunnen we vaak wel bedenken. Maar hoe komen we er vanaf? Lees hier tips over hoe je de vakantiekilo’s kunt kwijtraken.

De afgelopen zomer is anders verlopen dan dat we gewend zijn. De meesten zijn thuis in eigen land gebleven of zijn minder ver of minder lang gaan reizen. Toch hoop ik dat je genoten hebt en enigszins tot rust gekomen bent na dit gekke halve jaar. Waarschijnlijk heb je niet alleen van de rust genoten, maar ook van heerlijke ontbijtjes, etentjes buiten de deur en allerlei ander lekkernij dat voorbij gekomen is. Ik merk het ook bij onze klanten, sommigen moeten weer even orde op zaken stellen.

Gemiddeld komen we zo’n 2 tot 5 kilo aan in de zomervakantie (dus je bent echt niet de enige!). Het vaste leef- en eetritme is even losgelaten. We slapen langer, liggen lekker op ons strandbedje, eten wat vaker buiten de deur, nemen toch even een wijntje extra en hebben minder de behoefte om te gaan sporten. Al met al stellen we minder eisen aan onszelf wat betreft voeding en beweging. Dat is geen ramp, ons lichaam en onze geest heeft immers ook ontspanning nodig en het is dan ook begrijpelijk dat je dan even minder streng voor jezelf bent. Maar het is wel van belang dat je er niet te lang in blijft hangen en de knop weer weet om te zetten. Dus, hoogste tijd om aan de slag te gaan en je lichaam weer te geven wat het nodig heeft!

Tip 1 : wil je vakantiekilo's kwijtraken? ga voor een resulaat in plaats van een verhaal

Wacht niet tot een zogenaamd juist moment. Begin meteen na het lezen van deze blog met het kwijtraken van de vakantiekilo’s. Vaak kun je heel goed redenen vinden waarom je NIET kunt gaan beginnen; “ik ben te moe, te druk, ik heb nog een feestje gepland staan, ik begin volgende week wel”, etc.  Stop met het bedenken van excuses en kijk juist vanaf nu vooral naar waarom je WEL wilt gaan beginnen en HOE je dit aan gaat pakken. Houd je doel voor ogen; waarom wil je ervoor gaan, hoe belangrijk is het voor je, wat gaat het je opleveren? Visualiseer het, voel het! 

Alles is mindset. Alles begint met een gedachte. Als je jezelf maar blijft vertellen dat je het niet kunt, dat je er geen zin in hebt, dat je te moe of wat dan ook, dan is dát jouw overtuiging. Er zal dan niks veranderen. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je kreeg. ‘Op ’t moment dat je negatieve gedachten door positieve gedachten gaat veranderen, krijg je positieve resultaten’.

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden.

Tip 2. Acceptatie

Accepteer je lichaam zoals het nu is. Het heeft totaal geen zin om je druk te maken over hoe het zover gekomen is (het werkt eerder averechts). Richt je op het heden en de toekomst en op de oplossingen. Het is dan ook goed om jezelf de vraag te stellen wat voor jou haalbare acties zijn om jouw doelen te kunnen bereiken;

“Wat wil ik bereiken, wat heb ik hiervoor nodig en wat is voor mij in deze situatie nu haalbaar?”

Wijs jezelf niet af, maar wees trots dat je nu de knop om gaat zetten en weer gezond aan de slag gaat! En je hoeft nu echt je leven niet radicaal om te gooien. Het gaat erom dat je vanaf nu bewuste keuzes gaat maken, zodat je de vakantiekilo’s kunt kwijtraken op een gezonde en duurzame manier.

Tip 3 : WIl je vakantiekilo's kwijtraken? eet gezond

Als je vakantiekilo’s wilt kwijtraken, dan is het goed om je huidige voedingspatroon onder de loep te nemen. Houd van zo’n 3 dagen bij wat en wanneer je eet, zodat je inzicht krijgt en bewust wordt van je huidige eetpatroon en eetgedrag. Wat valt jou hier aan op? Wat zou er anders kunnen? Stel een haalbaar plan voor jezelf op. 

Haal daarnaast gezonde voeding in huis, zodat je niet mis grijpt. En zet gezonde voeding in het oog, zoals een fruitschaal of een pot met verse granola. Plan je maaltijden in en bereid het voor, zodat je voorbereid op pad gaat en niet mis grijpt waardoor je makkelijker kunt gaan snacken. Heb je tips nodig voor een gezonder eetpatroon? Lees hier verder. 

Tip 4 : Kom in beweging!

Gezond eten speelt een belangrijke rol als je vakantiekilo’s wilt kwijtraken, maar voldoende bewegen ook! Vind je het leuk om te wandelen, fietsen of zwemmen? Ga iets doen wat leuk vindt om te doen. Wil je je stofwisseling en vetverbranding versnellen? Dan is het goed om aan krachttraining te doen. 

Heb je een lage sportmotivatie? LET’S DO IT verzorgt Personal training aan huis, speciaal voor vrouwen door vrouwen. Ons team bestaat uit meer dan 40 vrouwelijke personal trainers en is actief door bijna heel Nederland. Doordat de trainster naar je toe komt, scheelt het je tijd en gedoe. Van je trainster leer je welke oefeningen goed passen bij jouw doelen, wensen en lichaam. Zij is jouw stok achter de deur!

Tip 5 : Drink voldoende water

(Gezuiverd) water is het beste om te drinken. Zo bevat water geen calorieën, water voert het onze afvalstoffen af uit ons lichaam en het verminderd ons hongergevoel. Lees hier meer over waarom water zo gezond is en waarom het ons kan helpen om vakantiekilo’s kwijt te raken. 

Tip 6 : Slaap voldoende en neem voldoende rust als je vakantiekilo's wilt kwijtraken

Stress

Als je wilt afvallen, is gezond eten en voldoende bewegen of sporten een belangrijk component, maar ook andere factoren spelen hierin een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan stress. Als je veel stress ervaart, maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Cortsiol heeft effect op het lichaamsgewicht en op de vetverdeling. Je komt aan en je krijgt vooral meer vet rondom je buik.

Hoe dat komt? Cortisol verhoogt de eetlust en je krijgt met name zin in suikerrijke en vette producten: chocolade en koekjes bijvoorbeeld. En uit onderzoek blijkt dat dit voedsel juist weer zorgt voor een verhoging van het cortisol in je lichaam! Zo kom je in een negatieve spiraal terecht, waardoor je dus steeds dikker kunt worden.

Van cortisol krijg je dus trek in minder gezond voedsel. Maar ook op een andere manier kan stress ervoor zorgen dat je ongezonder gaat eten. Stress kost je lichaam veel energie. Je wordt er moe van. En als je moe bent, heb je minder puf om boodschappen te doen, te koken en gezond te eten. Er blijft dan ook weinig energie over om te gaan sporten,  wandelen of andere vormen van lichaamsbeweging. Dus je leefwijze wordt minder gezond, wat uiteindelijk weer invloed heeft op je gewicht.

Rust en ontspanning

Dus het is extra belangrijk om voldoende rust te nemen. Ga erop uit met vriendinnen, wandel, pak je oude hobby weer op, ga lezen of wat dan ook. Doe in ieder geval iets waarbij je geniet, waar je blij van wordt en energie kríjgt. Zorg voor een balans tussen je in- en ontspanning, op een haalbare manier. Wat is hierin mogelijk? Stel een haalbaar plan voor jezelf op.

Daarnaast is het belangrijk om voldoende nachtrust te pakken. Goede nachtrust is een belangrijk fundament onder een gezond, ontspannen en ‘happy’ leven. Als je slaapt worden er allerlei herstelprocessen in gang gezet in je lichaam. Dus ga op tijd naar bed!

Tip 7 : vaar op de lichtpuntjes!

Loopt het een keer anders dan je hoopte? Dan is er nog geen man overboord. Het gaat erom hoe je hiermee omgaat; geef je op of besluit je om de draad weer op te pakken? Kijk naar wat je al wél bereikt hebt in plaats van wat er mis ging of hoe-het-had-gemoeten. Tuurlijk, vakantiekilo’s kwijtraken blijft een proces met ups en downs, maar het heeft geen zin om jezelf continue naar beneden te halen. Dan is de kans groot dat je de handdoek gauw in de ring gooit. Ik zeg wel eens tegen klanten “welk advies zou jij jouw vriendin hierin geven?” Wedden dat je naar haar toe meer coulant bent dan naar jezelf? Word een vriendin van jezelf in plaats van een criticus.

“Vallen is niet erg, blijven liggen wel.”

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email