FIt worden na een burn out

Tips om weer fit te worden na een burn out

Hoe kun je weer fit worden na een burn out?

Fit worden na een burn out. Als je een burn out hebt, heb je nergens meer zin in en voel je je mentaal en fysiek chronisch moe. Je fit voelen, staat ver van je bed show. Alles kost je veel meer energie dan een ander. En ook al rust je nog zoveel, het kan zijn dat je qua energieniveau nog helemaal geen verbetering voelt. 

Omdat je uitgeteld bent, heeft je hoofd en lichaam rust nodig. Bij een burn out is er een disbalans in je stress-mechanisme. De systemen die bij inspanning voorheen probleemloos voor voldoende energie zorgden, werken nu anders. Daarom kost elke inspanning die je eerder met gemak deed, nu veel moeite (áls je ze al doet) en je lichaam heeft meer tijd nodig om hiervan te herstellen. Wat kun je doen om weer fit te worden na een burn out? 

je fit voelen na een burn out, kom eerst in actie

Beweging is belangrijk na een burn out. Maar dit moet wel gedoseerd gebeuren. Stapsgewijs opbouwen dus. Zo lang je nog steeds vaak vermoeid bent, is een korte, dagelijkse wandeling het beste. Vind je wandelen niet leuk? Zwemmen of fietsen is ook goed. Yoga thuis kan ook een optie zijn, zo heb je zelf in de hand hoe lang je het doet. Kies een vorm van beweging die op dat moment bij je past. 

Wandelen

Zet de pas tijdens het wandelen erin, maar jut je lichaam niet op. Zorg ervoor dat je tijdens de wandeling niet buiten adem raakt. Je zou nog gewoon moeten kunnen praten tijdens de wandeling. Bouw het rustig op. In het begin is een kwartiertje waarschijnlijk al voldoende. Doe dit dagelijks, tot je merkt dat je meer energie krijgt. Gaat dit goed? Dan bouw je het op naar een half uur en later naar 45 minuten. 

Tijdens het wandeling is het goed om bewust te worden van je omgeving. Gebruik hiervoor je zintuigen. Voel de wind door je haren en langs je gezicht waaien. Snuif de frisse zuurstof op en voel je voeten die neerkomen op de grond. Kijk om je heen en geniet van de natuur om je heen. Merk je dat je negatieve gedachten krijgt, leid je aandacht dan terug naar je zintuigen en dan vooral naar je ademhaling. Zelf ben ik enthousiast over de app van Michael Pilarczyk. Zo zou je tijdens de wandeling zijn muziek of wandelmeditaties kunnen beluisteren om je hoofd leeg te maken. 

Uitrusten

Het kan goed zijn dat je je fit voelt na de wandeling. Dat is natuurlijk hartstikke fijn, maar maak niet de fout om dan hierna teveel te gaan doen. De les is om juist ná deze inspanning je rust te pakken. Door bijvoorbeeld een half uurtje op de bank te gaan zitten of even op bed te gaan liggen. Volgens het CSR centrum zit de crux ‘m in het leermoment voor je lichaam in de 30 minuten ná de wandeling. Probeer na de inspanning bewust je spieren te ontspannen en fysiek en mentaal uit te rusten.

Het is deze afwisseling van een korte, lichte inspanning met daarna 30 minuten bewuste ontspanning, die je lichaam leert hoe het zich weer kan herstellen.

Fit worden na een burn out; Wat moet je vooral niet doen?

Wat je niet moet doen om fit te worden na een burn out, is prestatiegericht te gaan trainen. Ga vooral niet je best doen tijdens het wandelen, fietsen of zwemmen. Het gaat er niet om dat je de snelste tijd behaald of het hoogst aantal kilometers loopt. Wandel in een mild tempo. Zorg ervoor dat het geen trainen wordt. Het gaat erom dat je je herstelvermogen gaat verbeteren. Als je je in korte tijd teveel inspant, verslechter je uiteindelijk hiermee je conditie en blijf je moe. 

Te moe om te wandelen

Er bestaat een ernstige vorm van burn-out waarbij de energiesystemen vrijwel plat liggen. Mensen die hiervan last hebben, slapen heel veel zonder dat de vermoeidheid afneemt. Een kwartier wandelen is dan al te veel voor ze. In dat geval is het goed om de mate van inspanning aan te passen. Overleg met je arts of specialist hoe je dit het beste aan kunt pakken. 

Misschien is het haalbaar voor je om bijvoorbeeld te beginnen met vijf minuten rustig te gaan wandelen. Dat je hierna even uitrust, terugloopt en je dan weer ontspant. De volgende dag zou je kunnen overslaan en de dag daarna zou je het weer opnieuw kunnen proberen, net zolang tot het beter gaat. Die wandeltijd moet in zo’n situatie heel rustig aan opgebouwd worden. Het moet vooral niet geforceerd worden, ook al is het verlangen naar die vooruitgang zo sterk. Het herstel vraagt veel tijd, energie en geduld. Vraag je huisarts of een burn out specialist voor begeleiding, zodat je op een verstandige en duurzame manier fit kunt worden na een burn out.

Neem pauzes als je fit wilt worden na een burn out

Ben je weer aan het werk, zoek je de sociale gezelligheid weer wat op? Dan doe je er goed aan om dit gedoseerd op te bouwen en goed naar je lichaam te luisteren. En voel je dat je over je grenzen gegaan bent? Neem dan de dag en de dagen erna rust om weer bij te tanken. Neem voldoende pauzes op een dag en doe iets waar je rustig van wordt, of dat nou wandelen is, een boek lezen of even een dutje doen. Pak niet teveel je telefoon, want je hersenen krijgen dan zoveel (teveel) prikkels te verwerken. Kies in ieder iets wat je leuk vindt om te doen en je weinig energie kost.

Acceptatie

Hoe moeilijk het ook is, het herstellen van een burn out is een proces van acceptatie. Wil je weer fit worden na een burn out en loopt het anders dan je verwacht had? Probeer dan de slechte dagen te accepteren en dankbaar te zijn voor de betere dagen. Ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. 

Je lichaam kan je een waarschuwing geven als je achteraf gezien toch teveel van jezelf gevraagd hebt. Luister goed naar je lichaam en grenzen te luisteren en houdt hier een volgende keer rekening mee. Het is fijn als je steeds vaker een betere dag hebt en dat je langzaam weer wat opknapt. Maar let op, in zo’n situatie is de kans groot dat je geneigd bent om van alles te willen gaan inhalen op gebied van werk, je sociale contacten of het huishouden (want je wílt je zo graag weer goed voelen!). En daar gaat het dan vaak mis. Je gaat over je grens heen en verspilt de reserves die je de voorgaande betere dagen hebt opgebouwd. 

Deze reserves heb je nodig om volledig te kunnen herstellen. Koester dan ook je goede dagen, maar doe niet veel meer dan op een mindere dag. Bouw hierin een dagelijkse routine op. Hier moet je misschien eerst heel bewust over na gaan denken, maar zodra je zult ervaren dat dit je goed doet, zul je steeds meer een balans hierin vinden. 

Vertrouwen

Ieder mens die ziek is geweest en die moet herstellen van een ziekte, kan bij elk pijntje denken dat het weer mis is. Zo kan dit bij herstel na een burn-out ook het geval zijn. Elke keer dat het wat minder met je gaat, kun je de angst voelen dat je weer in een burn out terecht komt. Blijf geloven in je herstel. Een beetje gas terugnemen kan genoeg zijn om de draad weer op te pakken. Praat hier ook met je werkgever, vrienden en familie over. Veel mensen beseffen namelijk niet dat het echte herstel een stuk langer kan duren.

Personal training op jouw gewenste locatie

Wil je graag fit worden na een burn out en kun je hierbij wel wat hulp van een vrouwelijke personal trainer gebruiken? Bij LET’S DO IT komt de trainer naar je toe. Je traint in jouw eigen omgeving en in je eigen tempo. De trainer maakt een trainingsschema voor je die afgestemd wordt op jouw wensen, doelen en lichamelijke mogelijkheden. Stapsgewijs werk je aan jouw persoonlijke doelen. Lees meer over Personal training, onze werkwijze of neem contact met ons op voor meer informatie.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email