Afvallen vrouw krachttraining

Krachttraining voor vrouwen, ideaal als je wilt afvallen!

Waarom is krachttraining ideaal als je wilt afvallen? Krachttraining is één van de beste manieren om af te vallen. Door krachttraining verbrandt je lekker veel calorieën en werk je aan de opbouw van je spiermassa. Wist je dat dit erg gunstig is voor je vetverbranding? Naast krachttraining is een gezond voedingspatroon van belang wanneer je wilt afvallen. Want als je traint en hiernaast toch ongezond blijft eten, schiet het afvallen niet op. Lees er meer over in onze blog!

Krachttraining wanneer je wilt afvallen

Veel vrouwen weten nog niet goed wat voor effect krachttraining kan hebben op ons lichaam. Daarnaast verkiezen ze vaak cardiotraining boven krachttraining in verband met het verbranden van het aantal calorieën. Dit is gedeeltelijk waar, maar gedeeltelijk ook weer niet. Bij krachttraining draait het namelijk grotendeels om het zogenaamde afterburn-effect. Met het ‘Afterburn-effect’ bedoelen we de verbranding ná de workout.

Afterburn-effect, hoe werkt dit?

Bij krachtoefeningen ontstaan er allerlei kleine scheurtjes in je spierweefsel (dat is iets positiefs). Deze kleine scheurtjes moeten vervolgens weer door ons lichaam hersteld en gevoed worden. Voor dit herstelproces heeft je lichaam energie nodig, waardoor je calorieën gaat verbranden. Je verbrandt in totaal dus meer dan alleen wat er tijdens de training gebeurt. Krachttraining is wat dat betreft net zo effectief als een cardiotraining. Alleen heeft krachttraining hiernaast nog een voordeel, je verbranding zal namelijk op lange termijn altijd hoger zijn.

Wanneer je voldoende en op een juiste manier traint, blijft je lichaam spierweefsel aanmaken. Spieren verbranden ook tijdens rust calorieën, dus bijvoorbeeld wanneer je thuis tv zit te kijken, of zelfs wanneer je slaapt. Dus op de lange termijn is dit een groot voordeel. Belangrijk is wel dat je de krachttraining blijft doen en niet na een paar sessies stopt. Daarbij is het goed om te weten dat je variatie aan moet brengen in je training. Want op die manier worden je spieren keer op keer geprikkeld en blijven ze zich ontwikkelen.

Afvallen krachttraining

Gezond eten + Krachttraining = afvallen.

Als je aan krachttraining doet, is gezonde voeding extra belangrijk. Je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen en energie nodig om goed te kunnen blijven functioneren en het hele proces van spierherstel en spiergroei vol te kunnen blijven houden. Eiwitten zorgen o.a. voor het herstel en de groei van je spieren. Het is dus belangrijk dat je voldoende eiwitten binnen krijgt als je aan krachttraining doet. Lees er meer over in onze blog over macronutriënten. Je kunt nog zo veel krachttraining doen, maar als je daarnaast ongezond (blijft) eten, ga je nooit afvallen. Dit is dan ook de reden waarom onze klanten naast de Personal training aan huis een GRATIS voedingsadvies krijgen.

Voordeel krachttraining op afvallen en vetverlies

Spierweefsel heb je nodig om energie te kunnen verbranden. Energie haalt je lichaam uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Daarom zou je kunnen zeggen dat een verlies aan spiermassa een nadelig effect heeft op je vetverbranding. Een afname van je spiermassa leidt dan ook tot een lagere vetverbranding in zowel rusttoestand als bij inspanning. Op korte termijn zul je inderdaad gewicht verliezen als je spiermassa afneemt, want spieren wegen zwaar. Op lange termijn is dit echter niet wenselijk: je wilt vet verbranden en geen spieren.

Bij LET’S DO IT werken we met een Tanita weegschaal. Deze weegt niet alleen je gewicht maar o.a. ook je spiermassa, vetpercentage en vochtgehalte. We vinden het een erg fijne manier om te monitoren hoe je lichaam reageert op de training. Zo kunnen we goed bijhouden of bijvoorbeeld je spiermassa toeneemt en je lichaamsvetpercentage en visceraal vet daalt. Zo nodig stellen we jouw trainingsschema bij.

LET’S DO IT Personal training

Wil je graag beginnen met krachttraining omdat je bijvoorbeeld wilt afvallen en kun je hierbij professionele begeleiding en een stok achter de deur gebruiken? Wij verzorgen Personal training aan huis. Ons team bestaat uit vrouwelijke Personal trainers en zijn actief in bijna heel Nederland. Neem contact op voor meer informatie of maak meteen een afspraak voor een GRATIS intakegesprek.

Wist je dat LET’S DO IT het zusje is van YourHealth Personal training? Zij verzorgen sinds 2007 Personal training aan huis door bijna heel Nederland. Wegens onze nauwe samenwerking is het tevens mogelijk om met een mannelijke Personal trainer te trainen.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email