Zitten

Zitten is het nieuwe roken

Zitten is ongezond

We bewegen tegenwoordig veel te weinig. Wat vaak voorkomt, is dat we met de auto naar ons werk rijden, het grootste deel van de dag achter een bureau zitten en hierna weer met de auto weer terug naar huis rijden. Daarnaast sluiten we de dag af door na het eten op de bank te ploffen om vervolgens weer naar bed te gaan. Volwassenen bewegen minder, maar ook onze kinderen bewegen tegenwoordig veel minder dan vroeger. Lang leve de schermpjes.

Ons lichaam is er niet op gebouwd om veel te zitten. Toch is onze maatschappij er helemaal op ingericht. Als je weinig beweegt, gebruik je je spieren minder. Logisch. Maar wist je dat je spieren invloed hebben op de werking van je insulinegevoeligheid? Bij weinig bewegen wordt de suiker in je bloed minder goed door je lichaam opgenomen. Die insulinegevoeligheid wordt op een gegeven moment minder. Insuline-ongevoeligheid kan een voorstadium zijn van Diabetes type 2.

Wat kunnen we hieraan doen?

Gebleken is, dat wanneer je het zitten één keer per half uur een paar minuten onderbreekt, het risico op diabetes type 2 en andere gezondheidsrisico’s al sterk vermindert wordt. Het is dus van belang dat je meer zult gaan bewegen. Hierbij wat tips;

  • Haal wat vaker wat te drinken voor je collega’s.
  • Pak wat vaker de fiets i.p.v. de auto.
  • Wil je je collega iets vragen die in hetzelfde pand zit? Blijf niet zitten op je stoel om haar te bellen of mailen, maar wandel eens naar haar toe!
  • Pak eens de trap i.p.v. de lift.
  • Parkeer je auto iets verder weg.
  • Of stap een halte eerder uit als je met de bus of tram reist.
  • Wil je weer eens met een vriendin afspreken? Ga dan niet samen in een cafeetje zitten, maar maak samen een wandeling!
  • Geef je hond eens een boswandeling i.p.v. een blok in de wijk, etc. Elke stap is er één!

Stapje voor stapje

Wil je minder zitten en meer gaan bewegen of gaan sporten? Je hoeft echt niet meteen een uur lang te gaan wandelen of hardlopen of met de zwaarste gewichten aan de slag te gaan. Begin rustig en start laagdrempelig. Zo zou je kunnen beginnen met wandelen of zwemmen. Doe in ieder geval iets dat je leuk vindt om te doen! Vraag anders een vriendin mee, zodat je elkaar kunt motiveren. Het helpt als jullie een vaste dag in de week afspreken. Meer weten over de gezondheidsvoordelen van wandelen? Lees het hier in onze blog “Dáárom is wandelen zo gezond

Heb je je conditie weer aardig opgebouwd en heb je zin om het fitnessen weer op te pakken? Lees dan onze blog ‘Krachttraining voor beginners‘. Kun je hierbij wel een stok achter de deur gebruiken? LET’S DO IT biedt Personal training aan huis, voor vrouwen door vrouwen. We begeleiden, motiveren en coachen je zodat je het beste uit jezelf en uit de trainingen zult halen. Wist je dat je bij ons een GRATIS voedingsadvies krijgt van één van onze voedingsconsulenten? Ons team staat voor je klaar! CONTACT

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email