Geen tijd om te sporten

Geen tijd om te sporten? Met deze tips heb je wél tijd!

Help, ik heb geen tijd om te sporten!

Herken je dat, dat je maar al te graag wilt afvallen of meer energie wilt hebben, maar dat je geen tijd hebt om te gaan sporten omdat je te druk of moe bent? Misschien vanwege je werk, het huishouden, je sociale leven of omdat je kinderen voor je gevoel al jouw tijd en energie opslurpen? Vaak vinden we het makkelijker om voor onszelf redenen te bedenken om vooral niet naar de sportschool te gaan in plaats van wel 😉 Toch wil ik je helpen om een momentje te vinden om te gaan sporten. Lees gauw verder.

Sporten is een keuze, maak kleine stapjes

Je hoeft niet meteen uren in de sportschool te gaan trainen. Verlaag die drempel. Je kunt namelijk ook prima een half uurtje gaan fietsen, wandelen, zwemmen, aan yoga doen of wat je ook maar leuk vindt. Elke vorm van bewegen is oké. Je kunt meer bewegen juist ook in je dagelijks leven integreren. Bijvoorbeeld;

  • Pak de fiets i.p.v. de auto naar je werk of naar de stad, je afspraak, etc.
  • Pak de trap i.p.v. roltrap of lift.
  • Maak een wandeling tijdens je lunch.
  • Doe tijdens het koken een korte workout, aan de hand van bijvoorbeeld de 7 minutes workout app.
  • Parkeer je auto verder weg, zodat je een extra eindje kunt lopen.
  • Combineer een date met een inspanning, ga bijvoorbeeld met je vriendin wandelen i.p.v. in een café af te spreken met een koffie (en tartje erbij). 2 Vliegen in één klap!
  • Ga wat vaker met je kinderen spelen. Speel verstoppertje, zet een speurtocht uit, speel een potje voetbal of tennis, ga samen tuinieren, etc. 
  • Zet de muziek wat vaker aan en ga dansen! 
  • Je zou, als dat haalbaar is voor je, een dag minder kunnen gaan werken, zodat je meer tijd kunt besteden aan je eigen ontwikkeling.
  • Plan het sporten in, als stok achter de deur. Het beste helpt om dan een vast moment in de week in te plannen.
  • Sluit je aan bij een hardloopgroep (als je dat leuk vindt).
  • Leg je telefoon wat vaker weg en maak een avondwandeling. Of laat je hond eens iets verder uit dan alleen je woonwijk.

Maak een tijdsindeling als je wilt gaan sporten

Mensen die geen tijd hebben om meer te gaan bewegen of te gaan sporten, hebben vaak wel tijd om op de telefoon te kijken, de krant te lezen, een serie te volgen, met een glas wijn en chips op de bank te zitten en honderden andere dingen te doen. Maak nu eens een lijstje van de dingen die je doet, die anders kunnen zodat je wél tijd krijgt om te sporten. Dat kan veel inzicht geven. Waar gaan al jouw uren naar toe? Probeer ruimte in je agenda te creëren. 

Wil je tijd creëren om te sporten? Houd je doel voor ogen en kijk naar de mogelijkheden.

Waarom wil je gaan sporten? Is dat omdat je wilt afvallen? Of wil je juist je conditie verbeteren omdat je je vaak zo moe voelt? Of baal je van je slapper wordende huid of je buikje? Hoe graag wil je het, hoe gemotiveerd ben je als je jezelf een cijfer tussen de 1-10 mag geven? Houd dat doel altijd voor ogen. 

Leg de focus op je mogelijkheden i.p.v. de beperkingen. Neem de tijd om een haalbaar plan voor jezelf te maken. Kun je écht niet s’avonds weg of kun je misschien toch wel een oppas vinden als je iets harder je best doet om te zoeken? Heb je echt geen tijd of kun je de computer toch eigenlijk best wel voor een half uurtje wegleggen of de serie een andere keer bekijken? 

Vergeet niet dat sporten vele gezondheidsvoordelen met zich mee brengt, op zowel persoonlijk als op zakelijk vlak. Zo wordt men er fit door, productief, vrolijk, strakker en sterker en door sporten val je af, mede omdat je je vetverbranding ermee versnelt. Sporten verbetert je fysieke en mentale gezondheid. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blogs over de voordelen van hardlopen of de voordelen van sporten voor ondernemers.

Geen Tijd om te sporten? Tijd kunnen we maken. Alles is Mindset; welke vragen stel je jezelf en welke keuzes maak je?

We zijn het resultaat van de keuzes die we maken.

Misschien ken je deze uitspraak wel; Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg’. Vaak weten we van onszelf wat niet werkt.  Op de bank zitten helpt niet, doorwerken helpt niet, klagen helpt niet, etc. Stop met overwegingen, met te denken wat niet werkt en ga ontdekken wat voor jou wel werkt. Maak een plan die haalbaar voor je is en houd je hieraan. Je moet uit die vicieuze cirkel zien te komen. Het is een gedragsverandering. Neem hier de tijd voor. 

Dus wil jij afvallen, een betere conditie of strakker worden? Kom uit die (un)comfort zone, verander je mindset en maak de juiste keuzes. Focus je niet op het probleem maar op de oplossingen. En natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je geen veranderingen hierin aanbrengt, krijg je altijd wat je tot nu toe hebt gekregen. 

De slogan van NIKE vind ik zo sterk; JUST DO IT. Zo had ik eerst mijn bedrijf willen noemen, maar dat zou Nike niet zo tof hebben gevonden ;-). Just do it, punt. Nee, geen ja maar…. gewoon doen! 

Geen tijd om te sporten, laatste tips!

  • Train op vaste dagen en tijden. Zodat het sporten een routine wordt, een deel van je nieuwe leefstijl.
  • Ga samen met een vriendin sporten als jou dat helpt bij jouw sportmotivatie.
  • Zie het belang van het trainen in, maak er tijd voor vrij. Bedenk goed wat het sporten jou gaat brengen. Blijf dus jouw persoonlijke doelen voor ogen houden!
  • Je hoeft geen uur te gaan sporten, begin laagdrempelig. Goed is goed, perfectie bestaat niet.
  • Heel belangrijk; doe iets wat je leuk vindt! Kies een sport die bij je past, waar je energie van krijgt.
  • Vaar op de lichtpuntjes; kijk naar wat je goed doet, i.p.v. wat beter kan. Vier iedere overwinning!
  • Heb je een keer niet kunnen sporten? Dat is geen ramp, pak de draad meteen weer op; “Vallen is niet erg, blijven liggen wel.”
  • Je zult merken dat je meer energie krijgt door te gaan sporten, dat je lekkerder in je vel gaat zitten en dat je beter met stress om kunt gaan. En dat je veel productiever en creatiever wordt in je werk. Daarnaast zul je je lichaam zien veranderen. Het voelt goed om goed voor je lichaam te zorgen. Je lichaam is het waard 😉 
  • LET’S DO IT! 

Stok achter de deur nodig?

Heb je toch een stok achter de deur nodig om te gaan sporten? Wij helpen je. Hoe? Door met alle spullen naar je toe te komen. Je wordt door een professionele en ervaren vrouwelijke personal trainer getraind, waar en wanneer jij wilt!

  • Personal training aan huis of buiten
  • Door persoonlijke training, coaching en een voedingsadvies werk je aan jouw persoonlijke doelen
  • Bij ons sta jij centraal. Je krijgt een persoonlijk trainingsschema dat afgestemd wordt op jouw doelen, wensen en lichamelijke mogelijkheden.
  • Iedere training is bij ons anders, zodat je uitgedaagd wordt en je het sporten leuk blijft vinden.
  • Van onze voedingsconsulent krijg je een gratis voedingsadvies.
  • De trainer leert je welke oefeningen passen bij jouw doelen. Zij zal ervoor zorgen dat je het beste uit jezelf gaat halen. Zij is jouw stok achter de deur!
Geen tijd om te sporten

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email