7 tips om spierpijn te verminderen

Hoe kun je spierpijn verminderen?

Wil je de spierpijn na een training verminderen? Deze tips helpen je lichaam zo snel mogelijk te herstellen na een training. Eerst even iets over spierpijn.

Wat is spierpijn?

  • Letterlijk betekent spierpijn of myalgie; een gevoel van pijn aan een spier. Spierpijn kan ontstaan door een verschillende oorzaken, zoals door overbelasting van je spieren tijdens een training
  • Er zijn twee vormen van spierpijn, namelijk vroege en verlate spierpijn.
  • Vroege spierpijn ontstaat tijdens of vlak na inspanning van je spieren en wordt veroorzaakt door verzuring van je spieren.
  • Verlate spierpijn krijg je pas 24 tot 48 uur na sporten en wordt veroorzaakt door hele kleine scheurtjes in je spiervezels.
  • Het vaakst komt spierpijn voor in de bovenarmen, bovenbenen, kuiten, in de buik of onderrug.

Tip 1. Spierpijn kun je verminderen door direct na je training te eten

Het is van belang om je spieren na een training te voorzien van bouwstoffen zodat ze goed kunnen herstellen. Eet iets dat eiwitrijk is en koolhydraten bevat. Denk aan een salade met gekookte eieren, kip, mager rundvlees of vis en stukjes banaan, noten, zoete aardappelen of zilvervliesrijst. De eiwitten herstellen namelijk je spierschade en de koolhydraten vullen de glycogeen voorraad in het lichaam weer aan. Je zou ook een smoothie kunnen maken van kwark met wat fruit. Lekker blenderen en klaar! Vergeet ook niet voldoende te drinken voor, tijdens en na je training. Heb je echt veel gezweet (bijvoorbeeld na een lange run), let er dan op dat je wat zout binnen krijgt.

Tip 2. Slaap voldoende

Gemiddeld hebben we zo’n 8 uur slaap nodig per nacht. Tijdens je slaap krijgen je spieren de kans om te herstellen. Vaak merk je nadat je gesport hebt je ook beter kunt slapen omdat je lichaam moe is. Dat komt omdat je lichaam die extra rust juist zo nodig heeft om te herstellen!

Tip 3. Warm douchen helpt spierpijn verminderen

Een lekkere warme douche doet wonderen na je training. Het zorgt voor een betere doorbloeding van je spieren wat ten goede komt van je herstel. En het is simpelweg fijn om te relaxen na je workout!

Tip 4. Zorg voor een goede warming-up en cooling-down

Bereid je lichaam voor op je training door middel van een goede warming-up. Zo kunnen je spieren langzaamaan wennen aan de inspanning. Op die manier voorkom je echt spierpijn. Net als een goede cooling-down. Wil je hier meer over weten? Lees hier onze blog “Het balang van een goede warming-up en cooling-down

Tip 5. Door voldoende te rusten kun je spierpijn verminderen

Rust is belangrijk na je workout, maar ook net zo goed tijdens je training. Pauzeer tussendoor en train max een uur. Hiernaast is het van belang dat je je trainingsschema geleidelijk opbouwt. Zeker als je nog niet zo traint, is het belangrijk dat je je lichaam de tijd geeft om aan de belasting te wennen. Spierpijn na het sporten hoort daar tot op zekere hoogte bij. Gebruik dus een goed trainingsprogramma en daag jezelf uit, maar wel met een bepaalde mate. Ken je eigen grenzen en verleg die, maar niet te snel en zeker niet te veel in één keer.

Tip 6. Masseer de spier meteen na het trainen om spierpijn te verminderen

Masseer jezelf kort, hiermee verbeter je de doorbloeding en dus ook je herstel. Je kunt dit gewoon met je handen doen, maar je kunt ook een foamroller aanschaffen. Foamrollers zijn hele handige fitnesshulpmiddelen waar je heel gericht zere plekken in je spieren mee aan kunt pakken om blessures en spierpijn te voorkomen.

Wil je graag onder begeleiding van een professional gaan trainen? LET’S DO IT biedt Personal training aan huis voor vrouwen, door vrouwen. We zijn actief door bijna heel Nederland. Zo hebben wij vrouwelijke Personal trainers in de provincies Utrecht, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Brabant, Noord-Limburg en Noord-België. Ben je een man of train je liever met een mannelijke Personal trainer? LET’S DO IT is het zusje van YourHealth Personal training (sinds 2007) en verwijzen je dan ook graag door naar onze enthousiaste en professionele collega’s. CONTACT

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email