Tips fit worden

Snel fit worden? Dit zijn de beste tips!

Is je conditie niet zo goed, ben je gauw moe en kijk je er tegenop om naar een sportschool te gaan? Hierbij 9 tips om fit te worden.

Tip 1 om fit te worden : kom in beweging

Kom in beweging. Vind je het fijn om te fietsen, zwemmen of wandelen omdat je je erna ontspannen en voldaan voelt? Kies een vorm van beweging die je leuk vindt om te doen. Een dagelijkse wandeling doet meer voor je lichaam dan je waarschijnlijk denkt. Met een dagelijkse wandeling van zo’n 20 á 30 minuten verbeter je niet alleen je conditie, maar ook je bloedsuikerspiegel én je valt erdoor af (mits je daarnaast gezond eet uiteraard). Wil je resultaten behalen met het wandelen? Wandel dan vijf tot zes keer per week.

Tip 2 : Beweeg meer in je dagelijks leven

Beweeg meer in je dagelijks leven. Ook kleinere stapjes zijn oké. Zo kun je wat vaker de trap pakken i.p.v. de lift, net als je auto vervangen door je fiets als je naar je werk gaat. Of maak een lunchwandeling met collega ’s of geef je hond een grote boswandeling in plaats van een rondje om het huis. Lees er meer over in onze blog ‘Geen tijd om te sporten? Met deze tips heb je wel tijd.’

Tip 3 om fit te worden : Eet gezond

Eén van de tips om fit te worden, is om gezond te eten. Eet je verkeerd? Dan kun je je lichaam namelijk flink uitputten. Gezond eten heeft invloed op onze fysieke en mentale gezondheid. Als je bijvoorbeeld veel suiker binnen krijgt, krijg je last van bloedsuikerschommelingen. Voorbeeld; je hebt honger, je bent moe en je bent chagrijnig. Op zo’n moment heb je niet bepaald trek in een paar wortels of een komkommer. Nee, je wilt snelle suikers, je hebt immers snel brandstof nodig. Dus je kiest in zo’n geval eerder voor een lekkere snack, bijvoorbeeld een snicker. Nadat je deze gegeten hebt, schiet je bloedsuikerspiegel snel omhoog. Op dat moment kun je voor je gevoel weer de hele wereld aan. Je energie stijgt, je hebt weer zin om aan de slag te gaan, maar vervolgens knalt je bloedsuiker weer snel naar beneden. Wéér kom je in die suikerdip;  weer voel je je moe, je krijgt weer zoete trek, etc.

Snelle en langzame koolhydraten

Het kost je lichaam veel energie om al die bloedsuikerschommelingen te stabiliseren. Die schommelingen veroorzaken vermoeidheidsklachten. Net niet wat je wilt, want je wilt juist fit worden! Koolhydraten heb je overigens wel nodig, het is immers de brandstof voor je lichaam. Maar kies dan de langzame koolhydraten en niet de snelle koolhydraten. Bij LET’S DO IT leer je daar meer over. Over waar die langzame koolhydraten in zitten, wat je het beste kunt eten en welke voeding zorgt voor een betere verzadiging. Bij ons leer je afvallen zonder een dieet te hoeven volgen, aan de hand van een voedingsadvies.

Het gaat erom dat je gezond, voldoende en gevarieerd gaat eten. Het draait om het maken van de juiste keuzes. En af en toe iets lekker eten of drinken moet kunnen. Als de basis hierin maar gezond is (80/20 regel). Heb je behoefte aan een voorbeeld voedingsschema? Klik hier. Of lees onze blog ‘Afvallen door gezond te eten’.

tip 4 : Verminder je Stress

Stress maakt je moe. Dus ervaar je veel stress en wil je snel fit worden? Dan is het goed om de balans in je inspanning en ontspanning onder de loep te leggen. Ontspan je wel genoeg? Doe je de dingen waar je blij van wordt? Hoe is je mindset, richt je je aandacht op problemen of op oplossingen? Druk je vaak genoeg de pauzeknop in en besteed je voldoende aandacht aan jezelf? Hoe is je slaappatroon, heb je het idee dat voldoende (door)slaapt? Dus even in een notendop; wat kun je doen om snel fit te worden?

  • Beweeg meer
  • Eet gezond
  • Drink voldoende water
  • Ontspan
  • Versterk je (positieve) mind
  • Slaap voldoende

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar niks doen helpt in ieder geval niet. Tip om fit te worden; stel een haalbaar plan op voor jezelf. Leg de lat hierbij niet te hoog en ga hier meteen serieus mee aan de slag. Een gezond, fit lichaam kunnen we niet bestellen helaas, daar moeten we wat voor doen. Aan jou welke keuzes je hierin maakt. 

Wat wil ik bereiken? Wat heb ik hiervoor nodig en wat is voor mij op dit moment haalbaar?

Laatste tip om fit te worden : een positieve mindset

Een negatieve mindset kan je veel energie kosten. Het omgekeerde hierin geldt ook; een positieve mind kan je veel energie opleveren! Hoe kun je je mind positief beïnvloeden?

  • Er zijn zoveel boeken, postcasts, apps, etc. die je kunnen helpen bij de ontwikkeling van een positieve mindset. Ik ben zelf erg enthousiast over Michael Pilarczyk. En dan vooral zijn meditatie app ‘Meditation Moments’. Maar ook zijn boeken vind ik goed.
  • Meditatie kan zorgen voor een positieve mindset, net als yoga of mind-fullness oefeningen. Kies in ieder geval iets wat bij je past, waar jij je voldaan bij voelt en waar je blij van wordt. 
  • Ook nachtrust is belangrijk als je een positieve mindset wilt of als je snel fit wilt worden. Want slaaptekort veroorzaakt immers vermoeidheidsklachten. Zorg dus dat je voldoende slaapt, kijk wat minder op je mobiel en zorg dat je op tijd naar bed gaat.
  • Vrolijke muziek kan je uit een negatieve emotie halen.
  • Verzamel mensen om je heen die jou inspireren, waar je energie van krijgt, waar je lekker mee kunt lachen.
  • Pak een oude hobby op of ga op zoek naar een nieuwe hobby. Misschien wil je iets nieuws leren? Een taal, een muziekinstrument bespelen, leren hoe je paard kunt rijden, roeien, golfen, etc. Doorbreek in ieder geval die vicieuze cirkel. Kom uit je (un)comfort zone en ga ervoor!
  • Sluit de dag positief af; benoem 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Wat ging er vandaag goed? Waar ben je trots op? Waar moest je hard om lachen?

Nog meer tips voor een positieve mindset

  • Vergelijk jezelf nooit met een ander. Het gras lijkt altijd groener bij de buren. Focus je op jezelf, dat is veel belangrijker. 
  • Geloof in jezelf, heb vertrouwen en geduld.
  • Plan leuke afspraken in. Ga bijvoorbeeld weer eens met je vriendin uit eten of naar de bios, zoek je familie wat vaker op of ga wat vaker eropuit met je kinderen of neefjes/nichtjes.
  • Ruim je kast of garage grondig op. Een opgeruimde omgeving kan ook veel rust bieden en voldoening geven. 
  • Doe eens niks. 
  • Ga wat vaker de natuur in en gebruik je zintuigen. Zelf vind ik het heerlijk om door het bos te lopen en de dennenbomen te ruiken, de vogels te horen fluiten en te genieten van de natuur om me heen. Een boswandeling maakt mij rustig. Waar word jij rustig en blij van?

Begeleiding en een stok achter de deur nodig?

Ben je druk en heb je weinig tijd, waardoor het je niet lukt om het sporten zelfstandig op te pakken? Het team van LET’S DO IT bestaat uit vrouwelijke personal trainers en zijn actief door inmiddels bijna heel Nederland. Wij verzorgen Personal training en Personal Boxing aan huis of lekker in de buitenlucht.

LET’S DO IT is het zusje van YourHealth Personal training. Wij zijn ruim 13 jaar ervaren in het helpen van mensen aan een gezond, fit, strak en slank lichaam. Wil jij dat ook? Door persoonlijke trainingen, een voedingsadvies en coaching helpen we jou bij het behalen van jouw persoonlijke doelen. Meer weten? Lees hier onze werkwijze, neem contact met ons op of plan een afspraak in voor een gratis intakegesprek bij jou thuis!

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email