Voedingsschema vrouw afvallen

Voedingsschema afvallen vrouw

Charlotte Hageman

Afvallen

Wil je afvallen, maar weet je niet goed wat je kunt eten als ontbijt, lunch, diner en als tussendoortjes? Hier vind je een voorbeeld voedingsschema, voor vrouwen die willen afvallen. 

Beperk koolhydraten

Ons lichaam heeft koolhydraten nodig, het is immers de brandstof voor ons lichaam. Maar er zijn 2 soorten koolhydraten, namelijk snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Wij vrouwen hebben vaak trek in snelle koolhydraten. Zo eten we met smaak makkelijk een stuk chocola, een koekje, snoepjes of een lekker gebakje op. Dit zijn voorbeelden van snelle koolhydraten, oftewel lege calorieën want ze bevatten geen voedingsstoffen. Deze snelle koolhydraten kun je dus het beste laten staan wanneer je wilt afvallen.

Snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zorgen ervoor dat je aankomt in gewicht en ze laten onze bloedsuikerspiegel snel stijgen en dalen. Een snelle daling en stijging van de bloedsuiker kan o.a. vermoeidheidsklachten, een slechte concentratie en zelfs uiteindelijk ziekten veroorzaken. Daarnaast wekt het eten van snelle koolhydraten eetbuien op. Net niet wat we nodig hebben, want we willen juist afvallen!

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten laten ons bloedsuikerspiegel minder snel stijgen en dalen. Voedingsmiddelen die langzame koolhydraten bevatten, zijn doorgaans vezelrijk waardoor we langer verzadigd zijn. Dat maakt het afvallen dus makkelijker. Maar wat zijn dan voorbeelden van langzame koolhydraten?

  • Zilvervliesrijst
  • Volkoren pasta of volkoren couscous 
  • Bulgur (ook lekker door een salade, net als quinoa)
  • Haver
  • Quinoa
  • Fruit en groenten
  • Peulvruchten

Voorbeeld voedingsschema vrouw voor afvallen

Voedingsschema afvallen vrouw

Ontbijt

  • Kommetje kwark met ongebrande, ongezouten noten en een paar stukjes kiwi
  • Omelet (met groenten)
  • Kommetje havermout met een handje blauwe bessen
Tussendoortje
  • Fruit en rauwkost
  • Avocado
  • Gekookt eitje
 Lunch
  • Maaltijdsalade van sla met tomaatjes, komkommer, tonijn of zalm of een avocado of ei
  • Maaltijdsoep gemaakt van verse groenten, denk aan een verse, zelfgemaakte tomatensoep, courgettesoep of pompoensoep
  • Belegd YAM broodje van Ralph Moorman, met plakjes avocado of biologische kipfilet
Tussendoortje
  • Een haring
  • 2 Rijstwafels, belegd met kipfilet en zalmfilet
  • Klein handje ongebrande, ongezouten noten
Diner
  • Roerbakgroenten met rundvlees en een kleine portie zilvervliesrijst
  • Verse tomatensaus met quinoa (of anders volkoren pasta of zilvervliesrijst)
  • Gevulde groenten uit de oven met bijvoorbeeld kikkererwten, huttekase of kip

Gratis recepten voor vrouwen die willen afvallen

Heb je behoefte aan inspiratie voor een lekker ontbijtje, een lunch, tussendoortjes of wil je juist recepten voor een avondmaaltijd? Houd dan onze website in de gaten, want binnenkort geven we een gratis E-book weg!

 

voedingsschema Afvallen vrouwen

Dit voedingsschema voor vrouwen is een globaal voorbeeld van hoe een voedingsschema eruit kan zien als je wilt afvallen. Wat je precies moet eten als je wilt afvallen, verschilt per persoon. Zo heeft ieder een andere energiebehoefte. Dit is o.a. afhankelijk van hoe lang en oud je bent, of je een man of vrouw bent, hoeveel je weegt en beweegt. 

Wil je als vrouw afvallen, dan gaat het erom dat je bewuste keuzes leert maken rondom je voeding. Af en toe iets lekkers moet kunnen. Je kunt immers niet iedere dag 100% gezond eten. Dat is niet vol te houden, het is niet leuk en op lange termijn werkt het in de meeste gevallen juist averechts (jojo-effect). Dus als je ervoor zorgt dat je een sterke, gezonde basis neerzet betreft je voeding, kun je prima in het weekend af en toe eens een wijntje nemen of een taartje. Als je het maar met mate doet. En loopt het een keer anders dan je je had voorgenomen? Dan is er nog geen man overboord. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. Gooi je de handdoek in de ring of pak je de draad weer op? ‘Vallen is niet erg, blijven liggen wel’. Kijk altijd naar de mogelijkheden die je hebt en naar wat wél goed gaat. 

Vind je het lastig om een juiste portie te bepalen? Maak dan gebruik van de (gratis) app van het Voedingscentrum ‘De Eetmeter’. Op die manier krijg je inzicht in wat je eet en drinkt. In de app kun je je inname bijhouden en kom je erachter of je voldoende vitamines, mineralen en energie binnenkrijgt.  

Voedingsadvies

LET’S DO IT klanten krijgen GRATIS een voedingsadvies die is opgesteld door onze voedingsconsulent. Want gezond eten en voldoende bewegen is de basis voor een vitaal lichaam! Wat vind je terug in het voedingsadvies?

  • Voedingsschema; voorbeelden van gezonde maaltijden.
  • Boodschappenlijst.
  • Recepten.
  • Hulpmiddelen voor het inplannen en voorbereiden van je maaltijden. 
  • Algemene leefstijltips
  • Tips voor als je uit eten gaat
  • Tips voor een gezonde BBQ.

Wil ook jij graag trainen met een vrouwelijke personal trainer, aan huis of lekker buiten op een plek bij jou in de buurt? Misschien omdat je wilt afvallen, je conditie wilt verbeteren of omdat je een betere belastbaarheid wilt? Om het jou makkelijk te maken, komt de LET’S DO IT trainer naar je toe. Zij is jouw stok achter de deur! 

Wist je dat LET’S DO IT het zusje is van YourHealth Personal training? Zij verzorgen al ruim 13 jaar Personal training op gewenste locatie, door bijna heel Nederland. Ook het team van LET’S DO IT is actief in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland, Brabant en in het Noorden van Limburg. Neem contact met ons op voor meer informatie of maak een afspraak voor een gratis intakegesprek. 

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email