Meer bewegen tijdens thuiswerken. Tips!

Voldoende bewegen tijdens het thuiswerken, 5 tips!

Vind jij het ook lastig om gezond te eten en voldoende te bewegen tijdens het thuiswerken? Je bent echt niet de enige. Vooral de combinatie mama, juf, vrouw, werknemer, huisvrouw wordt door vrouwen in deze periode als moeilijk ervaren. Dat stil zitten niet goed is voor onze gezondheid, is jou waarschijnlijk wel bekend. Laat nou ook nog eens de sportschool al een maand dicht zijn, waardoor we nog minder bewegen dan anders en dus sneller aankomen. Hierbij 5 tips hoe je meer kunt bewegen tijdens het thuiswerken.

Tip 1 : Werkplek

Bewegen tijdens het thuiswerken begint eigenlijk bij je werkplek. Zorg dat je in een frisse, nette ruimte werkt waar voldoende daglicht is en waar je niet zo snel afgeleid kunt worden. Zorg voor een goede tafel en goede stoel, om lichamelijke klachten te voorkomen. Staand werken schijnt goed te zijn voor je lichaam, net als werken op een balanskruk of zelfs fitnessapparatuur. Zo is het mogelijk om te werken op een fiets of loopband. Dit lijkt me alleen voor velen niet echt een reële, haalbare optie 😉 Maar misschien hebben ze op je werk nog wel een verstelbare bureaustoel staan die je kunt lenen? Al met al is een goede lichaamshouding tijdens het thuiswerken belangrijk, net als dat je zorgt voor voldoende afwisseling en beweging.  

Wat is een goede werkhouding?

Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die worden verricht. In het algemeen is het belangrijk om op de volgende punten te letten:

  • Wissel houdingen zoveel mogelijk af.
  • Voorkom extreme houdingen.
  • Zorg voor een ontspannen werkhouding.
  • Houd de rug recht.
  • Draai zo min mogelijk met de rug.
  • Doe daarnaast regelmatig spier- en schouderoefeningen.
  • Veel korte pauzes is effectiever dan enkele lange.
  • Probeer zware werktaken af te wisselen met lichtere taken.
 

Tip 2 : plan meer bewegen tijdens thuiswerken in

Werk niet te lang achter elkaar, neem voldoende pauzes. Wist je dat ze hier een handige app voor hebben voor op je computer? Zo bestaat er workrave. Het controleert je toetsenbord- en muisgebruik en met behulp van deze informatie waarschuwt het je met regelmaat voor het nemen pauzes waardoor je dagelijks computergebruik beperkt wordt. 

Kies dagelijks minimaal één beweegmoment van een half uur of langer en neem het op in je planning van de dag. Wat mij bijvoorbeeld helpt, is om in de pauze even een frisse neus te halen. Als ik buiten ga wandelen met de hond, beweeg ik logischerwijs meer maar ik maak ook m’n hoofd er makkelijker door leeg. Ik kom voldaan thuis word er creatiever door. Ook ga ik wel eens in de pauze hardlopen, doe ik yoga oefeningen of trap ik even een balletje met onze kinderen. Eerlijk is eerlijk, de ene dag gaat het beter dan de andere dag. Maar ik ben me er van bewust, ik het is een kwestie van keuzes maken.

Je kunt ook gebruik maken van verschillende apps. Denk aan de 7 minutes workout app. Je kunt alle activiteiten achter elkaar doen, maar eventueel ook verspreiden over de dag. Zo blijf je lekker in beweging, wat beter is dan de hele dag in je bureaustoel zitten.Yoga for beginners, mind & body is een fijne manier om meer in beweging te komen. Net als de app ‘Office Workout’. Deze applicatie laat je (laagdrempelig) bewegen, waarbij je gebruik maakt van de attributen rondom je bureau. Je hebt in de Office Workout keuze uit veel verschillende oefeningen zodat je even letterlijk en figuurlijk de benen kunt strekken. Zoek in ieder geval iets wat je leuk vindt om te doen, zodat het je minder energie kost en juist energie geeft. 

Tip 3 : Klusjes

Bedenk wat klusjes in huis om in beweging te blijven tijdens het thuiswerken. Er is vaak genoeg te doen; zoals wassen, strijken, stofzuigen, poetsen, een brief posten, in de tuin de bladeren aanharken, de hond uitlaten, een boodschap doen, etc. Het zijn allemaal beweegmomenten die je kunt inplannen om in beweging te blijven. 

Tip 4 : Maak een sportschool van je huis

Thuis sporten. Er zijn thuis genoeg mogelijkheden om meer te bewegen tijdens het thuiswerken. Net als dat je gemakkelijk thuis kunt gaan sporten!

  • Heb je een klus afgerond, ga dan niet meteen aan de slag met de volgende. Neem even korte pauze waarin je een paar keer de trap op- en afloopt. Of doe een paar squads terwijl je een pot thee zet.
  • Heb je een call? Telefoneer lopend of ga staand Skypen.
  • Doe oefeningen tijdens het werken in je stoel, zoals; zit netjes rechtop en strek vervolgens beide benen. Hou je benen hier 5 seconden en laat weer los. Herhaal 15 keer. Of zit rechtop, zet je knieën en voeten tegen elkaar en til je knieën omhoog waarbij je met je handen op je bureaublad steunt. Herhaal weer 15 keer. 
  • Doe ieder uur rek- en strek oefeningen.
  • De 7 minute workout maakt je spieren echt wakker; 7 minuten lang voer je enkele oefeningen uit waardoor je hartslag weer even omhoog gaat en jij je hoofd weer leeg kunt maken. Dit vind ik persoonlijk een fijne app. 
  • Inspiratie nodig voor een workout? Bekijk de workouts van LET’S DO IT, speciaal voor thuis of buiten (zie blog). Er staan verschillende trainingsschema’s voor je online op onze website.

Tip 5 : wil je meer bewegen tijdens thuiswerken? blijf je doel voor ogen houden!

Misschien lijken de tips op het eerste oog onhaalbaar voor je of lijkt het je zonde van je tijd. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Kijk naar wat voor jou mogelijk is in jouw situatie. We zijn gauw geneigd om redenen te bedenken waarom het ons niet zou lukken. Maar het is juist veel beter om te kijken naar waarom je het wél wilt gaan doen, zodat je weer de drive voelt om er deze keer echt tegenaan te gaan! Denk aan wat het je op gaat leveren en stel jezelf dus de juiste vragen. Hierbij de gezondheidsvoordelen van bewegen tijdens thuiswerken op een rij; 

  • Door bewegen word je fitter en productiever
  • Het maakt je spieren en gewrichten soepel, wat zorgt voor minder kans op lichamelijke klachten
  • Beweging zorgt voor meer ontspanning en minder stress 
  • Door bewegen ben je minder vermoeid
  • Fitte mensen hebben vaak een beter werkend immuunsysteem
Een mooi beweegdoel is om te proberen de beweegrichtlijnen te halen: 150 minuten per week matig intensief bewegen en twee keer per week spierversterkende oefeningen. Dan profiteer je van de genoemde effecten. Maar ook al lukt dat nu niet, een beetje bewegen is sowieso al gezonder dan helemaal niet bewegen! Iedere stap is er immer één. Zorg daarnaast voor gezonde voeding en voldoende slaap. Lees hier onze blog over hoe je gezond kunt blijven eten tijdens het thuiswerken. Probeer te voorkomen dat je jezelf ongezonde gewoonten aanwent in deze roerige tijden, want die zijn straks moeilijk af te leren.
Personal trainer aan huis

Begeleiding nodig?

LET’S DO IT verzorgt Personal training aan huis of buiten speciaal voor vrouwen door vrouwen. Wij zijn het zusje van YourHealth Personal training. Vanaf 2007 verzorgen zij als één van de eersten Personal training op gewenste locatie, door bijna heel Nederland.

  • Het team van LET’S DO IT bestaat uit zo’n 30 vrouwelijke Personal trainers. Wij helpen vrouwen door bijna heel Nederland die willen afvallen, sterker willen worden, een betere conditie willen of gewoonweg een gezondere leefstijl willen, door middel van Personal training, coaching en een voedingsadvies. Wij zijn jouw stok achter de deur!
  • Klanten krijgen bij ons een programma op maat. Het trainingsschema wordt afgestemd op jouw doelen en wensen. Heb je lichamelijke klachten? Ook hiermee wordt rekening gehouden, zodat het plan echt haalbaar voor je is. 
  • LET’S DO IT treft maatregelen rondom het coronavirus, die in overleg met het RIVM zijn opgesteld.
  • Onze klanten vinden het juíst fijn om in deze periode te blijven trainen. Zo horen wij van hen terug dat ze het prettig vinden om te kunnen blijven werken aan een gezond, sterk lichaam. Ze vinden het fijn om er even uit te zijn en in beweging te zijn. En ze maken hun hoofd makkelijker leeg waardoor ze effectiever werken en een betere balans vinden.
  • Wil jij dat ook? Neem contact met ons voor meer informatie of voor het maken van een gratis intakegesprek.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email