Wandelen

Dáárom is wandelen zo gezond!

Sterkere longen, een beter humeur en een beter geheugen, wie wil dat niet?! Dagelijks een half uurtje wandelen blijkt je vele gezondheidsvoordelen op te leveren. Waarom wandelen zo gezond is? Je leest het in deze blog!

Wandelen is gezond

Wandelen is goed voor je;

  • hart,
  • bloedvaten,
  • bloeddruk,
  • cholesterol,
  • botten en spieren,
  • gewicht en geheugen
  • en je humeur wordt er beter van!

Hoe zit dat precies, waarom is wandelen zo gezond? Er is een Amerikaanse arts, Mike Evans, die hiernaar onderzoek heeft gedaan. Hij heeft er een filmpje over geplaatst op YouTube. Zie hieronder. Zijn conclusie: dagelijks wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op.

Lage sportmotivatie?
Bouw het stap voor stap op

Wil het sporten nog niet echt lukken, maar wil je toch wel meer in beweging komen en beter voor je lichaam zorgen? Bouw het bewegen dan langzaam op, zeker als je conditie nog niet zo goed is. Dus wandel niet ineens te ver of te intensief, maar wissel stevig doorwandelen af met rustig wandelen. Op die manier voorkom je blessures en pijnlijke schenen. Merk je dat je conditie en energieniveau toeneemt en krijg je weer zin om te gaan sporten? Bouw dan ook je training langzaam op. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blog ‘Start je met krachttraining? Lees hier 7 tips‘.

Houding wandelen

  • Loop vooral niet met een kromme rug. Maak jezelf lang en hang niet naar voren of naar achteren
  • Door je buik/navel en je achterwerk iets in te trekken is het makkelijker om rechtop te lopen.
  • Kijk ongeveer 10 meter voor je uit in plaats van naar de grond.
  • Door je kin recht te houden, voorkom je dat je last krijgt van je nek en schouders.
  • Let uiteraard tijdens het wandelen wel goed op stoepranden of oneffenheden op de weg.
  • Houd je schouders ontspannen en iets naar achteren.
  • Laat je armen losjes met je lichaam meebewegen. Het is niet nodig om extra hard met je armen mee te zwaaien. Je ellebogen houd je in een hoek van negentig graden dicht bij je lichaam.

    Je armen sturen je benen. Als je je armen sneller beweegt, ga je sneller lopen. Let er op dat je armen niet voorbij de middellijn van je lichaam komen.

  • Kies een tempo dat makkelijk vol te houden is 
  • Maak de passen niet te groot
  • Wikkel je voeten goed af

Tempo

Wissel stevig wandelen af met rustig lopen. Zo zou je bijvoorbeeld een minuut snel kunnen wandelen en hierna weer 2 minuten in je normale tempo.

De conditie van je longen en hart gaat vooral vooruit bij stevig doorwandelen. Daarbij loopt de hartslag op tot 170 slagen per minuut, min je leeftijd. Voor een 60-jarige is dat bijvoorbeeld een hartslag van 110. Wissel sneller wandelen af met rustig lopen, bijvoorbeeld een minuut snel en dan weer twee minuten in je normale tempo.

Heb je een stok achter de deur nodig?

LET’S DO I biedt personal training aan huis, voor vrouwen door vrouwen. Ons team bestaat dus uit vrouwelijke Personal trainers. Wij zijn actief door bijna heel Nederland. Om het jou makkelijk te maken, komen we naar je toe en nemen we alle sportmaterialen mee die nodig zijn voor de training. Naast de training krijg je een GRATIS voedingsadvies waar je meteen mee aan de slag kunt. Wil je meer informatie of wil je graag een afspraak maken voor een GRATIS intakegesprek? Wij staan voor je klaar! CONTACT

Ben je een man of train je liever met een mannelijke Personal trainer? LET’S DO IT is het zusje van YourHealth Personal training. YourHealth biedt sinds 2007 als eerste in Nederland Personal training aan huis! In dat geval verwijzen we je dan ook graag door naar onze collega’s. YourHealth

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email