Warming-up en cooling-down

Het belang van een goede warming-up en cooling-down

De warming-up en cooling-down is erg belangrijk om blessures te voorkomen en om sportprestaties te verbeteren. Met de warming-up bereid je je zowel fysiek als mentaal voor op lichamelijke inspanning. Na het sporten zorgt een cooling-down ervoor dat je lichaam geleidelijk naar de ruststand kan terugkeren. Wat gebeurt er met je lichaam?

De warming-up en je spieren

Tijdens de warming-up wordt je lichaam warmer. Er stroomt meer bloed naar de spieren. Daarmee wordt zuurstof aangevoerd die de spieren nodig hebben tijdens de training. Tevens wordt je stofwisseling versneld waardoor de spieren makkelijker de benodigde voedingsstoffen kunnen opnemen. Door de goede spierdoorbloeding worden de spieren soepeler en elastischer. Dit verkleint het risico op spierblessures.

Warming-up voor je zenuwstelsel

Niet alleen de spieren profiteren van een warming-up, je hele lichaam profiteert ervan. Met een warming-up schud je als het ware je zenuwstelsel wakker. Dat leidt ertoe dat spieren sneller kunnen reageren op prikkels en daardoor kun je net iets meer uit je training halen.

Warming-up en je gewrichten

Door de warming-up verbetert je coördinatievermogen, wat het risico op bijvoorbeeld enkelblessures verkleint.

Warming-up en mindset

De warming-up is een uitstekende gelegenheid om je te concentreren op de training. Zie het als een mentale voorbereiding.

De cooling-down en hartslag

Je hartslag wordt tijdens de cooling-down geleidelijk omlaag gebracht naar een normale rusthartslag. Dat verkleint de kans op hartritmestoornissen.

Cooling-down en bloedcirculatie

De bloedcirculatie kan zich na een training geleidelijk herstellen tijdens de cooling-down. Tijdens het sporten gaat er relatief veel bloed naar de spieren. In rust worden andere lichaamsdelen van meer bloed voorzien. Als je na een intensieve training geen cooling-down zou doen maar plots zou stoppen, dan loop je het risico dat je dizzy wordt.

Cooling-down en melkzuur

De cooling-down bevordert de afvoer van de afvalstof melkzuur. Dit melkzuur hoopt zich tijdens de training op in de spieren en kan tijdelijk een zwaar gevoel in bijvoorbeeld je benen geven. Met een cooling-down verdwijnt dit zware gevoel veel sneller.

Hoe ziet zo’n warming-up en cooling-down eruit?

Binnenkort gaan we hierover bloggen. Houd dan ook onze site in de gaten!

Tips

1. Besteed wat meer aandacht aan je warming-up als je een verhoogd risico loopt op blessures (wanneer je bijvoorbeeld onregelmatig of slechts incidenteel sport, of als het erg koud is, of wanneer je wat ouder bent).
2. Trek als het koud weer is al vóór de cooling-down warmere kleding aan. Daarmee voorkom je dat je te snel afkoelt.

 

LET’S DO IT Personal training

  • Personal training aan huis voor vrouwen, door vrouwen
  • Ons team bestaat uit enthousiaste vrouwelijke Personal trainers die actief zijn in de provincies Utrecht, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Brabant, Limburg en Noord-België
  • Persoonlijke aandacht en professionele begeleiding
  • Trainingsschema op maat, afgestemd op jouw wensen en mogelijkheden
  • Je traint in je eigen tempo
  • GRATIS intake
  • GRATIS voedingsadviezen waar je meteen mee aan de slag kunt
  • CONTACT

YourHealth Personal training

Train je liever met een mannelijke Personal trainer? LET’S DO IT is het zusje van YourHealth Personal training. Daarom verwijzen we je dan ook graag door naar onze enthousiaste collega’s van YourHealth! CONTACT

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email