Tips thuiswerken2

Tips thuis werken

Tips Hoe we slimmer, productiever en gezonder kunnen thuiswerken

Nu we massaal thuis werken, is er van alles veranderd. Voor velen van ons is het nog steeds zoeken naar een passende werkwijze, waarbij we slim en productief kunnen werken en daarnaast gezond en fit kunnen blijven. Laatst heb ik een blog geschreven over gezond eten en bewegen tijdens het thuiswerken. Nu hierbij voor jullie tips voor thuiswerken in het algemeen!

Tip 1 : Start je dag fris en fit

Op een normale werkdag haal je een frisse neus als je uit je auto stapt en naar je kantoor loopt. Of je voelt de wind lekker door je haren tijdens je fietstocht naar het station. Nu starten we vanuit ons bed onze werkdag. Tóch is het goed om onszelf een frisse start gunnen. Bijvoorbeeld door een lekker warme douchebeurt en deze af te sluiten met een koude douche. Uit een Nederlands onderzoek gebleken dat een douchebeurt van zo’n 2 á 3 minuten op 20 graden, ons meer energie geeft en het levert een lager ziekteverzuim op (29% beneden het gemiddelde). Daarnaast maak je je hoofd helder en heb je meer zin om je dag te beginnen! 

Werken in je pyjama lijkt misschien verleidelijk, maar hierdoor kun je je snel moe, traag en passief voelen. Het aantrekken van normale kleding helpt je ook weer om in die werkmodus te komen en om meer in beweging te komen. Net als het maken van een lekkere ochtendwandeling of een rondje fietsen.

Tip 2 : thuiswerken, Richt je werkplek in

Tips thuiswerken

Werken vanuit je bed of de bank is geen aanrader. Het is slecht voor je gezondheid en het komt je productiviteit niet ten goede. Het is dan ook fijn om een eigen werkruimte te hebben. Zo kom je makkelijker in de werkmodus. En dan het liefst een ruimte waarin je voldoende daglicht hebt, een raam voor verse zuurstof en met zo min mogelijk prikkels. Word je te snel afgeleid door geluid? Dan is het misschien handig om gebruik te maken van een koptelefoon. Verder is een goede stoel en bureau, net als een draadloze muis en toetsenbord raadzaam, waarbij je een goede lichaamshouding kunt aannemen. Een goede thuiswerkomgeving en lichaamshouding helpt je de hele dag energiek en gefocust te blijven. Wist je trouwens dat planten op je werkvloer je 15 tot 19% productiever maakt? Uit onderzoek blijkt namelijk dat je  concentratievermogen zou toenemen en het maakt je meer tevreden. 

Tip 3 : Maak een planning

Veel thuiswerkers geven aan dat ze langer doorwerken. Een reden hiervoor is dat het moeilijk kan zijn om werk en privé gescheiden te houden. Zo kan het verleidelijk zijn om tot s’avonds laat nog even iets af te maken. te maken. Daarom is het belangrijk om een planning te maken en je hieraan te houden. Zo weet je wanneer het tijd is om je computer dicht te klappen en te ontspannen. Zoek een dagschema dat bij jouw persoonlijke lifestyle past en zorg daarnaast voor een goede nachtrust.

Tip 4 : Pauzeren tijdens thuiswerken

Op kantoor heb je genoeg afleiding; zo heb je even een praatje met je collega, je loopt naar de printer om wat uit te printen, je haalt voor je collega een kop koffie, je hebt een meeting of een lunchafspraak etc. Deze pauzes zijn nu weggevallen. Veel mensen, waaronder ikzelf, vinden het lastig om pauze te nemen tijdens het thuiswerken. En daarnaast vraag ik me dan af ‘hoe vaak en hoe lang zou ik dan pauzes moeten nemen?’. Hier zijn verschillende theorieën over. Misschien is het beste om zelf uit te testen wat voor jou het beste werkt. Hierbij wat voorbeelden;

  1. 52 minuten werken en 17 minuten pauze.
  2. De Pomodoro-methode: 25 minuten werken en 5 minuten pauze. Na 4 pomodoro’s 30 minuten pauze.
  3. Micropauzes: elk uur 5 of elk halfuur 2 minuten pauze.

De grootste valkuil is dat je doorwerkt zonder pauze te nemen. Pauzes nemen maakt je productiever, dus het is zeker de moeite waard om bovenstaande voorbeelden uit te proberen. 

Tip 5 : Blijf in beweging tijdens thuiswerken

Voldoende pauzes nemen maakt je productiever, net als voldoende bewegen. Zo kun je een workout, doen, een wandeling maken, yoga oefeningen uitvoeren, aan mindfullness doen of een rondje gaan hardlopen. 5 tips hierover vind je in onze blog ‘bewegen tijdens thuiswerken’

Tip 6 : Gezond eten

Gezond eten is goed voor onze mentale en fysieke gezondheid. Ook tijdens thuiswerken is het bereiden van maaltijden nog steeds belangrijk. Het is makkelijk om door je keuken te struinen en ongezonde snacks te eten. Maar door je ontbijt, lunch en tussendoortjes van tevoren klaar te maken, of anders in te plannen, wordt het veel gemakkelijker om gedurende de dag positieve voedingskeuzes te maken. En het is een mooie manier om je porties te beheren. Vind je het lastig om gezond te eten tijdens het thuiswerken? Lees dan 4 tips in onze blog ‘gezond eten tijdens thuiswerken’.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email