Verantwoord afvallen

Verantwoord afvallen

Charlotte Hageman

Verantwoord afvallen kun je leren als je je beter bewust wordt van je eetpatronen, gedrag en valkuilen. Hoe? Dat lees je in onze blog

Hoe is je leefstijl nu?

Kijk eens naar de volgende onderwerpen. Hoe tevreden ben je hierover?

  • Je voedingspatroon
  • Beweging / sport rimte
  • Nachtrust
  • Mindset
  • Ontspanning
  • Cafeïne- en alcoholgebruik
  • Zelfbeeld
  • Stress

Verantwoord afvallen betekent bewustwording van de aangeleerde (foute) gedragspatronen die doorbroken moeten worden. Een gezond voedingspatroon is een zeer belangrijk onderdeel als je verantwoord wilt afvallen. Maar ook de andere onderwerpen hebben hun aandeel in dit proces.

Verantwoord afvallen door verandering van je eetpatroon

  • ​Leer jezelf aan om veel te drinken, gemiddeld 1,5 à 2 liter over de dag verspreid. Drink bij voorkeur water of verse kruidenthee. Dit helpt de afvalstoffen weg te spoelen en voorkomt ook hongergevoel. Skip (zoveel mogelijk) de vruchtensappen, frisdranken, energiedranken en alcohol.
  • Het begint bij de boodschappen. Als je snoep in huis haalt, gaat het op. ​Haal dan ook geen ongezonde producten in huis waarvan je weet dat je de verleiding moeilijk kan weerstaan om het op te eten. Kies de verantwoorde alternatieven en zet die in het zicht of vooraan in je keukenkastje.
  • Overeet jezelf niet, houd het bij één portie. Het duurt even voordat je maag een seintje naar de hersenen doorgestuurd heeft dat de maag is gevuld. Stop wanneer je voor 80% gegeten hebt en je zit daarna toch echt vol.
  • Skip snelle suikers en transvetten
  • Eet zoveel mogelijk pure voeding (koken zonder pakjes en zakjes).
  • Eet lekker veel verse groenten. Gemiddeld zo’n 300 gr. per dag.
  • Zet rundvlees, vis of gevogelte op je menu, maar eet hiernaast ook zo’n 2x in de week vegetarisch
  • Het gemiddelde advies is om 2 stuks fruit per dag te eten
  • Varieer!
  • Brood bevat van zichzelf koolhydraten en wordt vaak zoet belegd. Probeer brood dan ook te vervangen voor bijvoorbeeld havermoutpap, een kommetje kwark met fruit en noten of een roerei.

Mindset

  • Leer onderscheid te maken tussen buik- en hoofdhonger
  • Heb je last van eetbuien of emotie eten? Probeer te ontdekken waar dat vandaan komt. Het is vaak een symptoom van een probleem. Je kunt bijvoorbeeld extra veel eten doordat je je verveeld, of het kan gezien worden als een beloning of troost. Een gedragsverandering is aan te leren. Lees hier onze blogs over 9 Tips tegen eetbuien of Emotie eten doorbreken. Laten we reëel zijn, dit kan knap lastig zijn, maar het is wel haalbaar. Heb je hier begeleiding bij nodig? Bespreek dit met je huisarts.

Het belang van bewegen bij verantwoord afvallen en gezondheid

Als je gezond wilt afvallen, dan kan extra bewegen jou hierbij absoluut helpen. Juist als je vetten wilt verbranden, gaat dit afvalproces veel sneller als je van de bank af komt en meer gaat bewegen. Krachttraining is zeer functioneel; hoe meer spiermassa je opbouwt, hoe sneller je vetverbranding en ruststofwisseling. Alle beetjes helpen. Zo kun je al vaker de fiets pakken of de trap. Of je kunt wat vaker een wandeling maken.

Wil je je vetverbranding echt versnellen, dan doe je er goed aan om met sporten te beginnen. Doe vooral iets wat je leuk vindt, zodat je het langer volhoudt. Heb je een stok achter de deur nodig om verantwoord te gaan afvallen? Wellicht is een Personal trainer iets voor je. Wij van LET’S DO IT bieden Personal training aan huis door bijna heel Nederland. We richten ons op Personal training voor vrouwen, door vrouwen. Op die manier ligt de drempel laag. We bieden Personal training aan huis, op je werk op buiten. Je traint dus op jouw gewenste locatie. Hiernaast krijg je GRATIS een voedingsadvies van een van onze voedingsconsulenten. Je kunt er meteen mee aan de slag! Train je liever met een man? Wij zijn het zusje van YourHealth Personal training. In dat geval verwijzen we je dan ook graag door naar onze collega’s!

Laatste tip…

Ontzeg jezelf niet alles. Dat gaat averechts werken, zeker op lange termijn. Perfectie bestaat niet, dus leg vooral de lat niet te hoog. Af en toe genieten van een lekker patatje of een puntje vers gebakken appeltaart moet dus kunnen. Het gaat erom dat je bewust leert kiezen. Tuurlijk, ieder pondje gaat door het mondje, maar kies een middenweg. Zelf sta ik achter de 80/20 regel: 80% gezonde voeding en 20% minder gezonde voeding. Zo blijft het leuk en is het goed vol te houden. Zet ‘m op!

 

 

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email