Coronavirus. Verbeter je weerstand

Coronavirus, verbeter je weerstand. 7 Tips!

Het corona virus

Het coronavirus is het gesprek van de dag en velen zijn zelfs al aan het hamsteren geslagen. In het nieuws krijgen we vooral maatregelen te horen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Maar hiernaast is het ook van belang om juist in deze periode goed voor jezelf én voor elkaar te zorgen. Hoe kunnen we onze weerstand verbeteren? Lees hier 7 tips!

Tip 1 : Verbeter je weerstand door gezond en gevarieerd te eten

Voor ons immuunsysteem is gezond en gevarieerd eten belangrijk. Kies dan ook producten die rijk zijn aan vitamines en mineralen. Neem bijvoorbeeld citrusvruchten, deze zitten boordevol vitamine C wat goed is voor je weerstand. Eet zo min mogelijk producten waarin suiker, transvetten of geoxideerde vetten zit. Eet onbewerkte voeding, waaronder voldoende fruit en veel groenten. Meer weten over gezonde voeding? Lees hier verder. 

Tip 2 : Neem voldoende rust

Een goede nachtrust is essentieel voor een goede weerstand. Elke nacht krijgt ons immuunsysteem tijdens de diepe slaap namelijk een oppepper. Er worden dan stoffen aangemaakt die ons immuunsysteem herstellen. Een chronisch slaaptekort kan leiden tot een verminderde weerstand. 

Tip 3 : Verbeter je weerstand door goede hygiëne

Dat een goede hygiëne belangrijk is, dat weten we inmiddels wel. Het RIVM heeft afgelopen donderdag de maatregelen weer aangescherpt, om besmettingen te voorkomen. Volg dagelijks het nieuws om op de hoogte te blijven over de op te volgen maatregelen rondom het Corona virus.

Tip 4 : Beweeg voldoende, sport en ga naar buiten

Ontspanning is belangrijk voor je immuunsysteem, maar inspanning net zo goed. Sporten versterkt je hartspier, het verlaagt je cholesterolwaarden en verkleint de kans op hartaandoeningen. Daarnaast zorgt regelmatig sporten ervoor dat je lichaam beter in staat is om je te beschermen tegen bacteriën en virussen en voor een betere afvoer van je afvalstoffen. Ook komen er door het sporten hormonen vrij die een positieve invloed hebben op je afweer. Te fanatiek sporten is overigens niet goed voor je weerstand. Dus probeer hierin een juiste balans voor jezelf te vinden en dus goed naar je lichaam te luisteren.

Buiten sporten

Door buiten te sporten of alleen al te bewegen, zoals wandelen of fietsen, maakt je lichaam Vitamine D aan vanuit zonlicht. Deze vitamine heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Hiernaast werkt wandelen of sporten ontspannend, wat weer gunstig is voor je mindset en weerstand. Probeer vanaf nu echt dagelijks een half uur te bewegen. Begin laagdrempelig en bouw het geleidelijk op.

Trainingsschema voor thuis of buiten

Wil je fit en gezond blijven, maar is door het coronavirus jouw sportschool gesloten of ben je nu liever zo min mogelijk onder de mensen? Train dan thuis of in de buitenlucht! We hebben een trainingsschema voor thuis of buiten voor je gemaakt, waar je zelf mee aan de slag kunt zodat je kunt blijven werken aan je conditie, kracht en weerstand. Kun je hierbij wel wat begeleiding gebruiken? LET’S DO IT verzorgt Personal training aan huis en buiten. Lees hier onze maatregelen t.a.v. het coronavirus.

Tip 5 : Verbeter je weerstand door voldoende te drinken

Voldoende drinken is essentieel voor een goede weerstand. Drink je te weinig, dan worden afvalstoffen niet afgevoerd. Het advies is dan ook om iedere dag gemiddeld zo’n anderhalf tot twee liter water (of anders kruidenthee) verspreid over de dag te drinken. 

Drink geen of zo min mogelijk alcohol, frisdrank, energiedrankjes of kant en klare vruchtensappen. Hierin zit veel suiker of zoetstoffen waar je je lichaam niet blij mee maakt. Wat ook gezond is, zijn de groentesapjes van Sapje. Zij maken gebruik van biologische groenten. Zo bevat één sapje 85% (400 gram) groenten en 15% specerijen en fruit. Geen suikerbommetje dus! Nee, wij verdienen hier niks aan. We zijn alleen super enthousiast over het product. Wist je dat de sapjes bevroren bij je thuis bezorgd worden? Hoe handig!

Tip 6 : Koud douchen

Koud douchen kan helpen om je weerstand te verbeteren. Volgens gezondheidsexpert Joseph Mercola heeft een koude douche een positief effect op je gezondheid. Ben je net als ik een koukleum? Dan zou je ook de laatste paar seconden koud afdouchen.

Tip 7 : Mijd stress

Verbeter je weerstand door minder stress

Stress is een boosdoener voor je weerstand. Vermijd stress daarom zoveel mogelijk. Voor velen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Maar je kunt ook minder stress of angst ervaren door meditatie, mindfull oefeningen, ademhalingsoefeningen of door aan yoga te doen.

Ook belangrijk : Zorg voor elkaar!

Zorg voor een ander. Coronavirus

Help mensen die hulp kunnen gebruiken. Heb niet alleen maar oog voor jezelf en je eigen gezin, maar ook voor anderen, zoals bijvoorbeeld ouderen of kwetsbare mensen. Juist in moeilijkere tijden hebben we elkaar hard nodig. Het Coronavirus zorgt ervoor dat we afstand van elkaar houden, maar kan er juist ook voor zorgen dat het ons dichter bij elkaar brengt. Ben je niet ziek en kun je hulp bieden? Of heb je hulp nodig en weet je niemand te vragen? #coronahulp biedt mensen in allerlei vormen hulp. Denk aan;

  • Boodschappen doen
  • Oppassen op andermans huisdier
  • Hond uitlaten
  • Eten langs brengen
  • Medicijnen ophalen

Tuurlijk moeten we ook hierbij de maatregelen van het RIVM in acht nemen, maar laten we vooral blijven omkijken naar elkaar en ons focussen op de punten waar we wél invloed op hebben. 

Conclusie

Ons lichaam heeft nog geen antistoffen tegen het coronavirus. We kunnen ons lichaam tegen het Corona virus beschermen door de maatregelen op te volgen van het RIVM. Hiernaast is het belangrijk om naar elkaar te blijven omkijken en goed voor voor jezelf te zorgen zodat je weerstand hoog blijft. Samengevat;

  • Eet gezond.
  • Slaap goed en rust voldoende.
  • Zorg voor een goede hygiëne.
  • Beweeg, sport en ga lekker naar buiten
  • Drink voldoende
  • Douche koud
  • Mijd stress
  • Stop met roken  
  • Zorg voor elkaar

Zorg voor een gezonde geest in een gezond lichaam

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email